Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya, lidera el projecte europeu Marbel, el qual té l’objectiu de produir bateries elèctriques més sostenibles i eficients. En total, el projecte comptarà amb una inversió de gairebé 12 milions d’euros. Aquest pressupost permetrà desenvolupar una bateria lleugera i innovadora. A més, el nou producte comptarà amb una vida útil més llarga, una major eficiència, més densitat energètica i temps de càrrega més curts. Tot plegat, es buscarà impulsar el mercat dels vehicles elèctrics.
Segons Daniel Casellas, director Científic d’Eurecat, el projecte Marbel «farà una aproximació global al battery box, incidint principalment en el rendiment de les bateries, des de la seva fabricació fins al final de la vida útil». Aquesta iniciativa, explica Casellas, també contribuirà al desenvolupament de materials per als sistemes d’allotjament de la bateria dels vehicles. D’altra banda, el director Científic ha valorat la participació d’Eurecat en l’ITS World Congress. Es tracta d’un dels esdeveniments més importants en l’àmbit de la mobilitat intel·ligent i la digitalització del transport.
«Marbel tindrà un impacte important en els vehicles elèctrics i la innovació de bateries»
Eduard Piqueras, coordinador de Marbel
Frederic Clarens, director de la Unitat de Residus, Energia i Impacte ambiental d’Eurecat, ha destacat «la modularitat i la versatilitat» de les noves bateries. A més, Clarens destaca la resta de novetats que incorporaran d’aquests components. Per exemple, un renovat sistema de gestió de bateries, la implementació d’intel·ligència artificial o l’automatització dels processos de manufactura i desmuntatge. Tot plegat permetrà, assegura el responsable d’Eurecat, «optimitzar els processos de reparació, manteniment i reciclatge, mantenint el valor de les noves bateries, reduint els riscos pels operaris, el cost i l’impacte mediambiental».
Per la seva banda, Eduard Piqueras, coordinador de Marbel, destaca que el projecte «tindrà un impacte important en vehicles elèctrics, en innovació de bateries i en construcció de vehicles lleugers». Addicionalment, Piqueras espera que Marbel ajudi l’electromobilitat a superar dos dels seus grans obstacles: l’autonomia dels vehicles i els temps de recàrrega.
Eurecat col·labora activament en la producció de les bateries elèctriques
En aquest projecte, Eurecat s’encarrega de la coordinació tècnica. A més, supervisa els requisits i directius del paquet de bateries pel que fa a la seguretat, funcionalitat, segona vida, economia circular, reciclatge i eco-disseny. Des de la Unitat de Residus, Energia i Impacte ambiental, dona suport al muntatge i desmuntatge de les bateries. També dissenya els nous procediments de prova de rendiment i seguretat. A més, avalua el cicle de vida dels processos i altres productes desenvolupats en el marc del projecte Marbel. La Unitat de Desenvolupament de Producte d’Eurecat liderarà el disseny modular de la bateria, així com l’optimització topològica de la seva carcassa. En aquest sentit, la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics produirà els aliatges d’alumini reciclat necessaris per produir-la.
El projecte rep finançament del programa H2020 de la Unió Europea. El consorci Marbel reuneix 16 socis de vuit països i està format per sis centres de recerca (Eurecat, coordinador del projecte, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), SINTEF, Institute of Communication and Computer Systems ICCS Athens, Technische Hochschule Ingolstadt i Fraunhofer IWU), una empresa d’enginyeria d’automoció (Applus IDIADA), dues pimes (Powertech Systems i OTC Engineering); una OEM (Centro Ricerche Fiat – CRF) i cinc fabricants de components (FICOSA and AVL Thermal, HVAC and AVL Italia, ASAS Aluminyum Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, Agrati i Tes-Recupyl).