Consorci de Formació Professional d'Automoció

Imatge de cotxes circulant per Barcelona

La comissió ecològica de l’Eurocambra insinua la posada en marxa de la llei ambiental al 2030

Les iniciatives verdes impulsades per la Comissió Europea, sota la direcció d’Ursula von der Leyen, han trobat resistència tant al Consell com al Parlament Europeu. Segons el que es va acordar pels països europeus fa unes setmanes, la comissió ecològica de l’Eurocambra ha manifestat el seu interès en retardar l’entrada en vigor de la normativa Euro 7. Aquesta llei pretén imposar retallades obligatòries en la contaminació produïda pels vehicles a motor.

El text, consensuat per la comissió ecològica i pendent d’aprovació a la sessió plenària de l’Eurocambra, advoca per un retard en la norma Euro 7 des de 2025 fins al 2030 per automòbils, i fins al 2031 per a vehicles pesats. No obstant això, el Consell va assentir en un ajornament més curt: de 2025 fins al 2027 en cas dels automòbils, i de 2027 fins al 2029 per camions.

La postura de l’Eurocambra ha estat suavitzada en comparació amb la proposta inicial de la Comissió Europea, amb el recolzament del Partit Popular Europeu -el grup polític de Von der Leyen-, els liberals i algunes forces d’extrema dreta. Els representants socialdemòcrates i ecologistes van optar per rebutjar-la. Alexandr Vondra, representant principal d’aquesta iniciativa legislativa, va afirmar: “Hem trobat un equilibri ideal entre objectius ambientals factibles i les prioritats crucials del sector automobilístic”.

Malgrat aquestes diferències, tant l’Eurocambra com la Comissió Europea concorden sobre les restriccions en relació amb substàncies com l’òxid de nitrogen, el monòxid de carboni i l’amoníac. No obstant això, hi ha una petició dels estats membres per mantenir els estàndards de l’Euro 6, que són més indulgents, en lloc d’adoptar els més estrictes de l’Euro 7.

Creació d’un carnet verd

D’altra banda, els eurodiputats han demanat la creació d’un “carnet verd” per a cada vehicle, que mostri dades com el consum de carburant, la salut de les bateries, les restriccions d’emissions i les dades d’inspeccions tècniques. També demanen normatives més severes respecte a la durabilitat dels vehicles i les seves peces, així com mecanismes de control per a emissions elevades dels vehicles a motor.