Consorci de Formació Professional d'Automoció

Roger Torrent a la 9a jornada d'automoció de Catalunya
El conseller d’Empresa, Roger Torrent, a la 9a Jornada de l’Automoció de Catalunya | FECAVEM

La 9a Jornada de l’Automoció de Catalunya, acollida a Fira Barcelona, va marcar l’inici del Saló Ocasión. Durant aquest esdeveniment, es van celebrar tres conferències i es van compartir previsions de mercat. A més, el president Jaume Roura va demanar suport al conseller d’Empresa, Roger Torrent, en diversos aspectes de la indústria: revisar l’impost de CO₂, agilitar els procediments Moves i promoure la renovació de flotes.

Aquest any, s’espera que les matriculacions de vehicles a Catalunya creixin un 15%, amb unes 117.000 unitats venudes. Aquesta actualització va ser compartida per l’associació nacional de concessionaris, Faconauto, i l’associació de distribució catalana, Fecavem, durant l’esdeveniment. L’esdeveniment va reunir 150 professionals de l’automoció a Fira Barcelona, coincidint amb l’inici del Saló Ocasió, que dura fins diumenge al Palau 8 del recinte de Montjuïc.

Per províncies, Barcelona veurà gairebé un augment del 17% (87.000 unitats), Lleida un 15% (6.000 unitats), Tarragona un 11% (12.900 unitats) i Girona també un 11% (11.600 unitats).

Segons ambdues organitzacions, l’augment de les matriculacions es deu a la millora de l’oferta de vehicles, revelant una demanda reprimida malgrat un context econòmic i de consum desfavorable, principalment a causa de l’augment dels tipus d’interès i el cost dels diners. No obstant això, el mercat automobilístic català encara està un 32% per sota de les xifres de 2019, quan es van matricular 173.469 vehicles.

S’espera que les vendes continuïn aquesta tendència positiva durant els pròxims tres anys, però amb un creixement modest. Per a l’any vinent a Catalunya, es projecten unes 121.000 unitats (un augment del 3%), gairebé 125.000 unitats el 2025 (augment del 3%) i un creixement del 2% el 2026, arribant a 127.000 unitats registrades.

Frenar la Descarbonització

El baix nivell de matriculacions en els últims anys també explica l’envelliment ràpid de la flota de vehicles catalans, que ara té una mitjana de 13,4 anys, en comparació amb els 12,2 de 2019. Per províncies, Lleida registra l’edat mitjana més alta (15,1 anys), seguida de Girona (14,3), Tarragona (14,1) i Barcelona (13 anys).

La debilitat del mercat i la crisi de matriculacions conseqüent, derivada de problemes d’estoc de la pandèmia i un context de consum desfavorable, estan alentint el reemplaçament de vehicles per a particulars, famílies, flotes i empreses, conduint a una deterioració de la qualitat de la flota de vehicles.

Un altre indicador d’aquesta tendència preocupant són les etiquetes ambientals emeses per la Direcció General de Trànsit (DGT). El 26,2% de la flota actual de cotxes i SUVs de Catalunya no té aquesta etiqueta ambiental. Aquesta xifra inclou principalment els vehicles més antics i menys eficients (models de gasolina d’abans de gener de 2000 i dièsel d’abans de 2006).

A més, com es va discutir durant l’esdeveniment, el 29,9% de la flota catalana té una etiqueta B, que també representa vehicles més antics (cotxes de gasolina registrats a partir de gener de 2000 i dièsel a partir de gener de 2006 en endavant). Mentrestant, l’etiqueta C cobreix el 38,3% dels cotxes catalans, incloent vehicles de gasolina registrats a partir de gener de 2006 i dièsel a partir de 2014 en endavant.

El percentatge més petit pertany a les tecnologies més eficients i als cotxes més nous. Els vehicles amb l’etiqueta ZERO (elèctrics i híbrids endollables) representen només l’1% de la flota, mentre que els cotxes amb etiqueta ECO (híbrids) representen el 4,6%.

Sobre aquest assumpte, les associacions comercials van emfatitzar el paper que poden jugar els governs regionals centrant les seves polítiques en la descarbonització de la mobilitat sota el lema “Mobilitat per a Tothom”, combinant l’electrificació i llançant plans de renovació de flotes. Específicament, davant de l’Honorable Sr. Roger Torrent, el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, qui va tancar l’esdeveniment, tant Faconauto com Fecavem van destacar la seva col·laboració continuada amb la Generalitat per avançar en aquesta direcció.

“El camí més curt cap a la descarbonització és, a més de promoure l’electrificació, renovar la flota. Comencem plans de desballestament. Ja hem transmès aquest enfocament a la Generalitat, amb qui volem treballar de manera estreta i constructiva. Esperem que aquesta col·laboració es tradueixi en iniciatives concretes que accelerin la descarbonització de la mobilitat sense perdre de vista la necessitat que sigui accessible per a tothom”, va dir Marta Blázquez, presidenta de Faconauto.

Jaume Roura, president de Fecavem, va afegir: “Aquest Saló, en la seva 41a edició, ofereix un producte seminou amb vehicles de fins a set anys i lluny d’aquells que no compleixen els reptes ambientals i de seguretat. De fet, podem trobar vehicles reals de zero quilòmetres. Aquest Saló és únic i diferent per a Fira, ja que el seu objectiu principal és la venda.” També va reiterar l’agraïment al nou consistori de Barcelona liderat per l’alcalde del PSC Jaume Collboni: “Amb la presència de la tinenta d’alcalde Laia Bonet al nostre esdeveniment, es confirma que entrem en una nova era de consens, i estem al seu costat per treballar junts en favor de la Mobilitat privada i els interessos dels ciutadans.” Aquestes paraules van ser reiterades per la Sra. Bonet. Respecte al conseller d’Empresa, Roger Torrent, Jaume Roura va demanar “la supressió o reformulació de l’impost de CO₂, que no compleix els objectius econòmics, socials i ambientals i només s’aplica a Catalunya, en gran perjudici nostre.”

Al final de l’esdeveniment, el Conseller de Negocis i Treball, Roger Torrent i Ramió, va destacar: “Som un govern transformador amb un objectiu: convertir la mobilitat verda en un motor de futur del nostre país”. També va voler transmetre que “estem al costat del sector automobilístic” davant els reptes cap a la mobilitat sostenible. Per això, va dir, “des del Govern, ens hem compromès a reindustrialitzar i relocalitzar els processos de producció, amb l’objectiu de tenir tants elements de la cadena de valor com sigui possible; i hem llançat una sèrie d’accions transformadores, en el marc del Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025. Acompanyarem al sector en aquesta transformació, treballarem per generar oportunitats de futur per al teixit empresarial català, pels treballadors del nostre país, per posicionar Catalunya com a referència de mobilitat verda al sud d’Europa”, va concloure Torrent.