Consorci de Formació Professional d'Automoció

Illa durant la presentació del Pla (ACN/Aina Martí)

 

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat el Pla d’impuls al vehicle elèctric 2025-2030, un paquet de mesures que pretén triplicar, en cinc anys, el nombre de cotxes elèctrics a Catalunya.

Ho ha fet en un acte celebrat el dilluns passat al Centre d’Innovació Urbana de Barcelona Ca l’Alier, acompanyat pel conseller de la Presidència, Albert Dalmau, el d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i alguns representants del sector, entre els quals, el conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, el d’Ebro, Pedro Calef, i el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (Ciac), Sergio Alcaraz.

Illa ha anunciat que es tracta “d’una estratègia integral i ambiciosa per assolir els compromisos de descarbonització” i superar les principals barreres quant a l’adopció del vehicle elèctric per part dels consumidors: el preu (28%), la infraestructura (28%) i l’autonomia (20%).

El Pla consta de sis objectius estratègics, cinc eixos d’actuació i 20 mesures concretes, està dotat de 1.400 milions d’euros fins al 2030 i ha estat dissenyat pels departaments d’Empresa i Treball, Economia i Territori, Habitatge i Transició Ecològica.

Desplegar la infraestructura de càrrega

El primer eix vol assolir l’electrificació del 90 % de la flota de la Generalitat –quan actualment només el 16% de la flota pública són vehicles híbrids o elèctric purs–, a través de la instal·lació de 5.000 punts de càrrega en edificis públics per als vehicles de l’administració i 4.000 més a edificis públics oberts a la ciutadania, com universitats o hospitals, en una segona fase.

L’empresa pública L’Energètica serà l’encarregada de coordinar el desplegament i instal·lació d’aquestes noves estacions de càrrega.

Crèdits per impulsar la demanda del vehicle elèctric a les empreses

També es contempla l’activació de dues línies de préstecs bonificats per part de l’Institut Català de Finances per a empreses que renovin la seva flota de vehicles, amb:

  • 200 milions d’euros disponibles per a autònoms i micropimes.
  • 240 milions per a flotes d’empreses grans i mitjanes, especialment les que estiguin afectades per les restriccions de les zones de baixes emissions.

Aquests crèdits estaran disponibles a partir del 2026, s’hauran de retornar en 6 anys i  tindran un topall de 60.000 euros per vehicle.

Segons Illa, la intenció és que “el vehicle no sigui només un luxe per a uns pocs, sinó una eina per a la majoria.”

Innovació i formació professional especialitzada

Un altre dels eixos del Pla va enfocat a reforçar la cadena de valor de la indústria de l’automoció, format per més de 300 empreses arreu del territori català –el 22,1 % del total de l’estat espanyol–, que facturen fins a 14.730 milions d’euros i donen feina a 35.000 persones.

Per això, es contemplen proves pilot, projectes d’innovació i cursos de formació professional i tècnica especialitzada per a l’impuls del vehicle elèctric.

Es tracta d’una mesura clau per al sector, que pateix un problema greu amb la manca de professionals qualificats per cobrir la demanda creixent de serveis en aquest àmbit.

 

Els altres eixos que inclou el Pla giren al voltant d’aconseguir millorar la percepció social del vehicle elèctric, a través de campanyes comunicatives, i ajudar la indústria catalana a fer la transició i millorar l’eficiència de l’administració, mitjançant la reducció de les tramitacions administratives.

L’horitzó és que del 2025 al 2030 la matriculació de cotxes elèctrics pugi fins als 150.000 -120.000 elèctrics purs i 30.000 híbrids endollables. Un objectiu ambiciós tenint en compte que actualment la xifra de vehicles elèctrics a Catalunya és de 80.000.

Aquestes xifres volen donar resposta als objectius marcats per Europa, que hauria de ser d’un 40 % del vehicle electrificat pel 2030, mentre que actualment és del 14,3 %. A més, això suposaria un estalvi de fins a 470 tones de CO2, ja que dels 40 milions de tones que produeix actualment Catalunya, gairebé una de cada tres (32%) pertany al transport.