Consorci de Formació Professional d'Automoció

Cotxe híbrid endollabe
Cotxe híbrid endollabe | Unsplash

Un informe de la Comissió Europea ha revelat que els cotxes híbrids endollables emeten molt més del que indiquen les homologacions oficials. Les dades sobre consum i emissions en condicions reals de circulació tripliquen les que s’obtenen en proves de laboratori.

Brussel·les apunta que els conductors no estan utilitzant correctament aquests vehicles, ja que no carreguen les bateries elèctriques i depenen gairebé exclusivament del motor de combustió. No obstant això, els experts atribueixen aquesta situació a les autoritats europees.

Creuament d’acusacions

Els especialistes sostenen que les homologacions estan mal dissenyades. Malgrat que les proves de laboratori intenten simular la circulació real, aquestes proves beneficien tots els tipus de vehicles donant dades de consum inferiors a les reals. En el cas dels híbrids endollables, el benefici és encara més gran, ja que es pondera molt més la part elèctrica que la de combustió.

Aquesta situació genera dades irreals, inassolibles en condicions de circulació, segons explica Joan Dalmau, expert en automoció del portal Coches.net.

“Pràcticament tots els quilòmetres que fa dins la prova són en mode elèctric, per tant, el consum és zero. Això fa que s’homologuin consums molt baixos i la UE ho accepta, ja que és la fórmula que ella mateixa ha establert.”

Per aquest motiu, diu Dalmau, la Comissió Europea no hauria de sorprendre’s per les dades reals enregistrades amb el software que, per normativa, incorporen els nous models de cotxes per controlar el consum. Especialment tenint en compte que la majoria de conductors no es limiten a utilitzar el cotxe només dins del màxim de quilòmetres que permet l’autonomia elèctrica.

“Si s’utilitza correctament, el conductor carrega el cotxe cada nit en arribar a casa per fer 30 o 40 quilòmetres. Però si fa viatges més llargs, no pot carregar-lo constantment.”

Per dur a terme aquest estudi, Brussel·les va comparar les dades d’homologació amb les dades reals, obtingudes gràcies a dispositius incorporats als cotxes particulars. Això va mostrar una gran discrepància entre les dades de laboratori i les dades reals, que la UE va atribuir als “patrons de càrrega i conducció” dels vehicles.

Els experts demanen que, per als híbrids endollables, es facin públiques dues dades: el consum combinat dels motors elèctric i de combustió, i el consum un cop esgotada la bateria, només amb el motor de gasolina.

En el cas dels cotxes de gasolina i dièsel, també hi ha diferències –al voltant del 20%– entre les dades de consum i emissions del laboratori i les de la circulació real.