L’agost ha fet que la indústria del motor hagi fet un gir de 180 graus en la seva producció anual. La reconducció de les crisis dels xips i el proveïment d’altres components ha fet possible que es fabriquessin 111.824 vehicles, un 65,6% més que l’any anterior.
Segons les xifres de l’Associació Espanyola de Fabricants de Cotxes i Camions (Anfac), en els vuit primers mesos de 2022 s’han fabricat 1,39 milions de vehicles. Això vol dir un 1% menys que 2021. Encara que la xifra sigui dolenta, cal recordar que fins al maig el descens anual havia arribat al 12,6%, amb només 902.680 vehicles.
Xifres molt positives per les circumstàncies
Des del sector veuen quasi miraculoses aquestes xifres perquè la crisi dels xips encara continua. “S’ha notat una millora en el ritme de producció i explotació, però encara és aviat per poder parlar de recuperació”, afirma José López-Tafall, director general de l’Anfac.
Per deixar clares les excel·lents xifres d’agost, només cal mirar els números de turismes i cotxes tot terreny. En total, durant l’agost s’han fabricat 94.915 unitats, una pujada del 83%. Això vol dir, pràcticament, fabricar dos cotxes quan abans se’n fabricava un. “Continuem treballant per recuperar-nos de l’impacte de la pandèmia i la crisi dels microxips, però haurem d’esperar fins al primer semestre de 2023 per determinar la recuperació plena de la indústria”, constata López-Tafall.
L’exportació continua creixent
Una altra de les xifres positives de l’agost ha sigut l’exportació. Ens referim als cotxes fabricats a plantes espanyoles que després són enviats als mercats estrangers. Un altre cop, es va veure una pujada del 72% respecte l’any anterior, amb un total de 108.957 enviaments. Ara mateix, el total de l’any se situa en 1,19 milions de vehicles exportats, un 1,8% menys que l’any passat.
El sector continua condicionat pels problemes de les cadenes de producció i la incertesa dels principals mercats importadors per l’alta tassa d’inflació i la difícil conjuntura econòmica mundial marcada per la guerra d’Ucraïna. “Els diferents factors que ens han condicionat aquest any continuen, com les tensions geopolítiques. Tot això es manté i continuarà afectant l’evolució de la nostra activitat”, assegura el director general d’Anfec.
Europa continua sent el destí més habitual dels cotxes fabricats a Espanya amb el 69,1% de totes les exportacions. Alemanya, Regne Unit, França, Itàlia i Turquia van augmentar significativament les seves comandes, alguns d’ells, inclús, duplicant-les.
El vehicle verd continua sent el futur de l’automoció
Un altre dels factors de la indústria que ha vist una lleugera recuperació els mesos de juliol i agost és el dels vehicles de zero o baixes emissions. Els vehicles híbrids o elèctrics purs han pujat un 61% respecte a l’any anterior, arribant a les 14.928 unitats.
D’aquesta forma, aquest tipus de vehicles ja representen el 13,5% de tota la quota de producció. En els vuit primers mesos de 2022 s’han produït 182.436 unitats.
Per un model de mobilitat basat en el vehicle privat net
En l’actualitat, el sector de l’automoció representa el 10% del producte interior brut (PIB) d’Espanya i ocupa a més de dos milions de treballadors. Per això, la recuperació de la indústria és vital per l’economia global. “Necessitem profunditzar en polítiques industrials dirigides específicament al sector, polítiques fiscals i d’infraestructures. I, sobretot, hem de ratificar un model de mobilitat que aposti pel vehicle privat net com a opció vàlida pels ciutadans, sense que això els penalitzi”, conclou López-Tafall.