Consorci de Formació Professional d'Automoció

Imatge de l'acte de firma entre Chery y Ebro
El president del Govern, Pedro Sánchez, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, el sotsgovernador de la província de Anhui, Shan Xiangqian, a l’acte de firma | Quique García / EFE

El desembre de 2021 va marcar l’adeu a la producció de vehicles Nissan a la Zona Franca de Barcelona. Aquest divendres, es va celebrar la signatura d’un acord cerimonial entre l’empresa espanyola Ebro i la xinesa Chery. Amb aquest pacte, preveuen fabricar fins a 150.000 automòbils el 2029, amb una inversió conjunta de 400 milions d’euros, provinents de fonts tant privades com públiques. Aquest acord possibilitarà la reincorporació de 1.250 antics treballadors de Nissan, aproximadament la meitat d’ells actualment sense feina.

Els objectius establerts són ambiciosos, tenint en compte que el màxim de producció assolit anteriorment en aquestes instal·lacions va ser de 195.000 vehicles. Actualment, amb aquest acord, s’ocuparà només dos terços del total de les instal·lacions, segons han informat fonts sindicals. De moment, per al 2027, està previst el muntatge de 50.000 vehicles. Malgrat que aquest nou inici proporcionarà feina a més de mil treballadors, aquestes xifres encara estan lluny de les assolides per Nissan a Barcelona abans del seu tancament, quan la planta comptava amb 3.000 empleats directes i altres 13.600 indirectes.

No obstant això, totes les parts implicades en el procés de reindustrialització han valorat positivament el projecte d’Ebro i Chery. La cerimònia de signatura de l’acord es va celebrar en les mateixes instal·lacions de la Zona Franca, amb la presència del president del Govern, Pedro Sánchez, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès. El projecte es divideix en dues fases: la primera suposa la renaixença de la històrica marca Ebro, desapareguda el 1987 i actualment propietat d’un grup d’inversors espanyols, que produirà diversos models de vehicles elèctrics. La segona fase inclou el muntatge de vehicles Chery en les instal·lacions, a través d’una empresa mixta entre les dues entitats. Començaran amb el muntatge del model Omoda 5, inicialment en la seva versió de gasolina amb components de la Xina, i més endavant, es fabricarà la versió elèctrica d’aquest model i també es produirà el Jaecco 7, un vehicle de gamma superior.

L’esdeveniment d’ahir representa un avanç en l’estratègia dels fabricants xinesos per introduir-se al mercat europeu en el context de la transició cap al vehicle elèctric i enmig de les incerteses sobre les directrius de Brussel·les. El gegant xinès BYD té previst establir una planta a Hongria.

Durant el seu discurs després de la signatura de l’acord, el president del Govern va destacar que el pacte demostra el “compromís ferm del Govern amb Catalunya i Barcelona, en tots els àmbits, però especialment en el sector automobilístic”. Va afegir que la reindustrialització de Nissan és “un model exemplar de cooperació pública-privada destinada a fomentar un objectiu comú i a preservar llocs de treball de qualitat”. El president de la Generalitat va remarcar que la reindustrialització de Nissan és una prova que les empreses escullen Catalunya per a les seves inversions, i va lloar l’esforç de la Conselleria d’Empresa i del seu conseller, Roger Torrent. A l’esdeveniment també va assistir el ministre d’Indústria, Jordi Hereu.

El camí cap a l’aliança entre Ebro i Chery va començar el 2019, abans del tancament de Nissan, quan el president de l’UPM (Unió Patronal Metal·lúrgica), dependent de Foment, Jaume Roura, es va reunir a Wuyu, Xina, amb Toungyue Yin, director general de Chery Automotive. Posteriorment, una vegada confirmat el cessament d’activitat de Nissan, un equip de Chery liderat per Guibing Zhang va ser convidat a Barcelona el novembre de 2022 per establir els primers contactes amb les autoritats locals. Goodman, el gegant que va guanyar el concurs per gestionar les antigues instal·lacions de Nissan, té un contracte de 50 anys i s’ha compromès a invertir 100 milions d’euros. La consultoria i auditoria RSM ha assessorat Chery durant aquest procés.

Durant els últims anys, es van explorar altres opcions, com la proposta del fabricant xinès Great Wall Motors (GWM), que finalment no va prosperar. Però el que sí que va tenir èxit va ser l’establiment de la fàbrica de motocicletes elèctriques Silence, del grup Acciona, que ara ocupa part de les instal·lacions.

Els sindicats acollen favorablement l’acord

Els sindicats CC.OO. i UGT han acollit favorablement l’acord entre Chery i Ebro, però han sol·licitat “aclariments” respecte a diversos detalls sobre els llocs de treball. Mitjançant un comunicat, aquestes organitzacions laborals han demanat una reunió amb representants de la societat conjunta creada per Ebro i Chery per tractar qüestions rellevants com el volum de producció de vehicles, el calendari de fabricació i les dades específiques sobre l’ocupació. Els sindicats han expressat que fins ara, la informació els ha arribat només a través de mitjans de comunicació. CC.OO. ha destacat que l’arribada de la firma xinesa aporta “solidesa econòmica” al projecte i UGT ha considerat això com un “progrés significatiu” en el procés de reindustrialització.