L’associació empresarial del sector automobilístic, l’Anfac, ha publicat el seu últim informe, el Baròmetre Global d’Electromovilitat, en què situa Catalunya en la tercera posició entre les diferents comunitats autònomes de l’estat espanyol pel que fa a l’estímul del vehicle elèctric. L’Anfac ha atorgat a Catalunya una puntuació de 13,2 punts, superant la mitjana estatal d’11 punts. Tot i això, el baròmetre elaborat per l’Anfac confirma que l’increment assolit encara no és suficient per aconseguir la mitjana d’estímul de la Unió Europea (UE), que se situa en els 23,8 punts, més de 10 punts per sobre de Catalunya.
Pel que fa als punts de recàrrega elèctrica per a vehicles, Catalunya ha obtingut una puntuació de 6,9 punts. Encara que aquesta xifra representa un augment de 0,8 punts respecte a l’anterior baròmetre, l’Anfac constata que el desenvolupament d’aquestes infraestructures “avança de manera molt lenta”.
No obstant això, aquesta xifra encara està lluny dels valors mitjans europeus, que se situen en els 10,6 punts. Catalunya queda lluny d’altres països com França, amb una puntuació de 14,6 punts, o especialment Països Baixos, amb 62 punts, i Noruega, amb 50,4 punts.
La penetració del vehicle elèctric
Quant a la penetració del vehicle elèctric, Catalunya ha aconseguit 19,5 punts, representant un creixement de 7 dècimes. En aquest aspecte, Catalunya està per sobre de la mitjana estatal de 17,4 punts, però clarament per sota dels nivells europeus, que pràcticament doblen la xifra catalana amb una mitjana de 36,9 punts.
Segons l’Anfac, els resultats d’aquest baròmetre confirmen que Espanya i Catalunya es troben a la “cua d’Europa” en aquest àmbit. Les dades de l’estudi indiquen que l’estímul a l’electromobilitat a Espanya està al mateix nivell de desenvolupament que Itàlia, Hongria o la República Txeca.
L’Anfac adverteix que, amb l’actual ritme de creixement del parc de vehicles electrificats i dels punts de recàrrega, no es podrà assolir els objectius d’emissions fixats per a l’any 2030. Els fabricants d’automòbils reclamen l’adopció de polítiques públiques similars a les implementades a Portugal, on els “incentius fiscals” i les polítiques actives per a l’expansió dels punts de recàrrega han donat lloc a un creixement significatiu.
A més, es demana que els punts de recàrrega que s’instal·lin tinguin la potència suficient per a impulsar els vehicles elèctrics. Algunes de les noves instal·lacions de recàrrega no superen els 22 kW, tot i que l’Anfac considera que haurien de tenir 150 kW.