Consorci de Formació Professional d'Automoció

 

Catalunya, en l’actualitat, es troba amb una estructura de formació professional que no es correspon amb les demandes del seu teixit productiu. Paral·lelament, es registra una taxa d’atur del 10,4%, a més d’una taxa d’atur juvenil i d’abandonament prematur que arriben al 22,1% i al 16,9%, respectivament. Per revertir aquesta situació, el Govern està decidit a certificar i formar més de 800.000 individus amb un nivell mitjà de certificació en els pròxims anys. D’aquesta manera, el Sistema FPCAT es convertirà en una font de generació de capital humà per augmentar la competitivitat de les empreses i Catalunya es transformarà en la regió més competitiva i professionalitzada del sud d’Europa. L’horitzó per assolir aquest objectiu s’ha establert per al 2030 i avui el Govern ha fet els primers passos amb l’aprovació del Decret de centres de formació professional integrada i la construcció del mapa de centres de formació professional.

En aquest context, el Govern ha impulsat l’elaboració del mapa de centres de formació professional i ha establert les línies de treball per dur-lo a terme. El mapa de centres de formació professional serà un dels grans acords en matèria de formació i certificació professionals que permetrà definir les línies estratègiques transcendents per definir i desenvolupar la Xarxa del Sistema de Formació i Certificació Professionals en els propers anys. El desafiament és construir el mapa a partir dels 2.233 centres de formació professional i oferir un servei que posa les persones i el teixit productiu en el centre de la política pública de formació i certificació professionals. En aquest sentit, el mapa esdevé un motor per crear un sistema únic de formació i certificació professionals.

La missió del mapa és disposar d’una diagnosi compartida entre tots els actors clau, optimitzar els recursos disponibles i millorar-ne l’eficàcia, promoure una formació d’itineraris complets, planificar prenent com a base les evidències de la prospectiva de les necessitats formatives i definir els centres com a referents de la dinamització econòmica sectorial o territorial.

El mapa de la formació professional s’elabora en el marc de la Comissió Rectora del Sistema FPCAT, des del diàleg social permanent i amb la participació activa de totes les parts implicades i és objecte d’una avaluació continuada que integra el seguiment de les accions a fer i que s’han de dur a terme per a tots els actors implicats sectorials i territorials.

Avui també s’ha aprovat el Decret de centres de formació professional integrada que regula la creació i desplegament dels centres de formació professional integrada. Aquest decret dona resposta al marc normatiu vigent: la Llei 10/2015, de 19 de juny i la Llei orgànica 3/2022 de 31 de març. Amb el nou decret, es potencia l’oferta formativa integrada de certificats i títols professionals, la participació en el servei d’Acreditació de competències professionals i la creació del servei d’informació, orientació i assessorament en un mateix centre de formació professional. D’aquesta manera, es dona resposta a les necessitats de certificació de qualsevol persona al llarg de la vida (de 16 a 67 anys).

Els centres de formació professional integrada aportaran els beneficis estratègics següents:

  • Reconeixement social i prestigi.
  • Oferta dels serveis bàsics del Sistema (de 16 a 67 anys).
  • Especialització per esdevenir referents sectorials.
  • Oportunitat de col·laboració amb les polítiques del Govern i altres administracions, sectorials i territorials.

Quant als beneficis operatius dels centres:

  • Participació en la planificació de l’oferta formativa sectorial per completar els itineraris.
  • Projecte funcional que respongui a les necessitats del Sistema, d’acord amb prospectiva.
  • Implicació del teixit productiu en la governança del centre, generació de sentit de pertinença.