Consorci de Formació Professional d'Automoció

carregadors
L’anunci que la Unió Europea no permetrà vendre més cotxes de combustible a partir de l’any 2035, excepte els combustibles sintètics o e-fuels, no és l’única notícia associada al futur de l’automoció. Ahir Brussel·les també va anunciar que el Parlament Europeu i els seus estats membres han pactat instal·lar carregadors pels vehicles elèctrics almenys cada 60 kilòmetres.

No va ser fins al dilluns a la nit quan els estats membres del parlament van acceptar un pla per desenvolupar una xarxa potent d’infraestructures per la recàrrega del vehicle elèctric i d’hidrogen. La voluntat és que al final d’aquesta dècada els vehicles elèctrics siguin majoria a les carreteres.

Un carregador cada 60 kilòmetres com a mínim

Segons el pla, les carreteres hauran de tenir com a mínim una estació de servei amb carregadors cada 60 kilòmetres. En cas de vehicles industrials, aquesta distància podria augmentar fins als 120 kilòmetres. Aquesta mesura hauria d’estar llesta abans de 2028.

En el cas de l’hidrogen, la distància amb carregadors s’augmentaria fins als 200 kilòmetres. En tots dos casos, la relació entre carregadors ràpids i lents hauria de ser proporcional per abastir la demanda. Amb aquest pla s’espera que la mobilitat elèctrica i d’hidrogen estaria completament garantida.

Una infraestructura adequada pel cotxe elèctric i el d’hidrogen

Segons la UE, “aquest acord envia un clar senyal als ciutadans i inversors que hi haurà una infraestructura adequada tant pel cotxe elèctric com pel d’hidrogen”. Això farà que es corregeixi el gran dèficit d’aquest tipus d’instal·lacions que avui dia tenen tots els països membres de la Unió Europea.

Tanmateix, encara no s’ha especificat com s’implementarà aquesta xarxa i, sobretot, com es finançarà. En aquest sentit, cal recordar que en 2022 només hi havia un total de 374.000 carregadors públics i privats a tota la Unió Europea. Això vol dir un per cada 8,71 cotxes elèctrics d’un parc estimat de tres milions d’unitats.

Espanya només té 18.128 carregadors

Segons l’Anfac, a Espanya aquesta xifra és encara pitjor amb només 18.128 carregadors a finals de 2022, la majoria de baixa potència i molt mal repartits. En aquest sentit, la majoria de carregadors estan en grans metròpolis com Barcelona o Madrid. A les zones rurals, actualment hi ha un carregador per cada 349 kilòmetres. “Aquesta norma vol garantir que conduir i recarregar un cotxe de nova generació és tan simple i senzill com un de combustió”, asseguren des de la Unió Europea.