Consorci de Formació Professional d'Automoció

cotxe benzina
Aquest dilluns, la Unió Europea va aprovar per unanimitat el controvertit reglament que prohibirà la venda de nous cotxes amb benzina, dièsel o híbrids a partir de l’any 2035. Els 27 membres de la Unió van aconseguir que Alemanya aixequés el seu veto i així aprovar una mesura imprescindible per complir amb els objectius de l’Agenda 2030.

Alemanya va canviar el seu vot gràcies a l’excepció que tindran tots els vehicles que circulen únicament amb combustibles sintètics (e-fuels), considerats climàticament neutres. D’aquesta forma, només Polònia i Itàlia van votar en contra de la mesura, mentre que Bulgària es va abstenir.

Una proposta sobre l’ús de combustibles sintètics

La resta d’estats membres van avalar el compromís deixant clar el compromís europeu pel cotxe ecològic. “Farem una proposta sobre l’ús de combustibles sintètics en determinats vehicles. L’important és posar el punt final d’aquest episodi i continuar avançant amb la credibilitat i compromís d’Europa“, va assegurar Teresa Ribera, vicepresidenta tercera i responsable de Transició Ecològica.

La polèmica del veto d’Alemanya es remunta al 7 de març, quan Berlín va sorprendre els seus socis qüestionant un acord que ja estava firmat. En realitat, la pressió dels liberals dins del Govern d’Olaf Scholz va obligar a aturar l’històric acord. “Els combustibles sintètics són només ciència-ficció”, alerten els alts funcionaris de la Comissió Europea.

Ara només resta que els ministres d’Energia aprovin l’acte i s’oficialitzi l’acord. Tot i això, la norma inclou una clàusula de revisió en 2026, quan se sàpiga millor si la indústria està realment preparada per convertir-se totalment en elèctrica.

L’octubre de 2022 es va arribar a un primer acord

La història d’aquest acord és llarga. El juliol de 2021 es va començar a parlar en la comissió energètica sobre la possibilitat de prohibir els motors de combustió. L’Eurocambra va estar negociant durant quinze mesos i en octubre es va arribar a un pacte. En aquell moment, ni Itàlia ni Alemanya van oposar-se.

El 14 de febrer es va aprovar la tramitació de la norma, però quan tot semblava llest, Alemanya va voler incloure una clàusula per aquests combustibles sintètics. L’amenaça del veto era gran i es va començar a treballar per satisfer a Berlín. Ara, la fi dels vehicles amb combustibles fòssils està una mica més a prop.