Consorci de Formació Professional d'Automoció

Imatge d'un parc de cotxes

Durant l’any 2023, el sector automobilístic de la Unió Europea va experimentar una notable expansió, augmentant un 13,9% respecte a l’any anterior, i assolint una xifra de vendes de 10,5 milions de vehicles. Aquest creixement es va estendre per gairebé tots els mercats europeus, exceptuant Hongria, que va patir una lleugera caiguda del 3,4%. Destaquen els increments de més del 10% en la majoria dels mercats, destacant Itàlia amb un augment del 18,9%, seguida per Espanya amb un 16,7% i França amb un 16,1%. En contrast, Alemanya va mostrar un increment més moderat del 7,3%, afectat per un descens significatiu durant el mes de desembre.

El mes de desembre de 2023 va veure una disminució del 3,3% en el mercat automobilístic europeu, amb un total de 867.052 vehicles venuts. Aquesta baixada s’atribueix als alts nivells de vendes registrats el desembre de 2022, i representa la primera caiguda després de 16 mesos de creixement continu. No obstant això, mercats com França i Espanya van mostrar augments significatius, amb creixements del 14,5% i 10,6% respectivament. Per altra banda, Alemanya va experimentar una notable disminució del 23% durant aquest mateix mes.

Predomini dels vehicles elèctrics i híbrids en el 2023

Els vehicles elèctrics de bateria es van posicionar com la tercera opció preferida pels consumidors europeus el 2023. Aquest tipus de vehicle va assolir una quota de mercat del 18,5% al desembre, contribuint a una quota anual del 14,6%, superant així als vehicles dièsel, que es van mantenir amb un 13,6%. Els vehicles de gasolina van continuar liderant el mercat amb un 35,3%, mentre que els vehicles híbrids elèctrics van ocupar la segona posició amb un 25,8%.

Aquest mateix any, les vendes de vehicles elèctrics de bateria van patir un descens per primera vegada des d’abril de 2020, amb una baixada del 16,9% i un total de 160.700 unitats venudes al desembre. Aquesta disminució es pot vincular a un fort rendiment en desembre de 2022 i a una caiguda significativa en Alemanya (-47,6%). Tot i això, el volum total de vendes durant el 2023 va superar 1,5 milions d’unitats, un augment del 37% respecte a l’any anterior. Les vendes de vehicles híbrids-elèctrics a la UE van augmentar un 26% al desembre, destacant-se els increments a Alemanya (+38%), França (+32,6%) i Espanya (+24,3%). Això va resultar en un creixement acumulat del 29,5% el 2023, amb més de 2,7 milions d’unitats venudes.

Per altra banda, els vehicles elèctrics híbrids endollables van acabar l’any amb un descens del 40,2%, amb unes vendes de 71.546 unitats al desembre. Encara que Bèlgica (+19,7%) i França (+17,3%) van mostrar augments, aquests no van ser suficients per compensar la gran caiguda a Alemanya (-74,4%). Com a resultat, aquest segment va experimentar una disminució del 7% en comparació amb el 2022, representant ara una quota de mercat del 7,7%.

Tendències divergents en els mercats de gasolina i dièsel

El mercat d’automòbils de gasolina a la UE va experimentar un creixement del 5,1% el desembre de 2023, impulsat principalment per Itàlia (+24,9%) i Alemanya (+16,1%). Això es va traduir en un total de 3,7 milions d’unitats venudes durant l’any, un augment del 10,6% respecte a l’any anterior. Tot i que els cotxes de gasolina mantenen la primera posició amb una quota de mercat del 35,3% en 2023, aquesta xifra representa un lleuger retrocés en comparació amb el 36,4% del 2022.

Per contra, el mercat dels cotxes dièsel a la UE va seguir una tendència descendent durant el mateix mes, amb una reducció del 9,1% en les vendes. Aquesta disminució va ser particularment notable en països com Espanya (-26,5%), França (-22,2%) i Itàlia (-19,7%), encara que Alemanya va mostrar un comportament divergent amb un increment del 10,3%. Al llarg de 2023, el total de vendes de cotxes dièsel va assolir 1,4 milions d’unitats, resultant en una quota de mercat del 13,6%, una xifra inferior al 16,4% registrat en 2022.

Aquestes dades reflecteixen els canvis i les tendències dins el mercat automobilístic de la UE, on els patrons de consum continuen evolucionant en resposta als avanços tecnològics, la conscienciació mediambiental i les polítiques governamentals.