Els concessionaris catalans no preveuen un impacte immediat per aquesta nova mesura, mentre esperen que les negociacions evitin la seva aplicació definitiva. A partir d’aquest divendres, els vehicles elèctrics fabricats a la Xina que arribin al mercat europeu pagaran aranzels més elevats. Si la Unió Europea i Pequín no arriben a un acord abans del novembre, aquests aranzels es mantindran de manera permanent.
L’augment d’aquestes taxes pot arribar fins al 38%, i el gran interrogant és com afectarà això els compradors potencials de vehicles elèctrics provinents de la Xina. De moment, els venedors catalans d’aquests cotxes es mostren confiats, però tot dependrà de l’evolució d’aquest conflicte comercial.
La decisió de la Unió Europea
La UE ha fet un primer pas per contrarestar les subvencions estatals de la Xina a la producció de vehicles elèctrics, imposant aranzels que oscil·len entre el 17% i gairebé el 38%, a sumar al 10% ja vigent per a totes les importacions de vehicles al mercat comunitari. Aquesta és una mesura provisional, i ara hi ha quatre mesos per negociar amb les autoritats xineses. Les converses s’han intensificat recentment amb la finalitat d’arribar a un acord, segons el portaveu de la Comissió, Eric Mamer.
“L’objectiu de la UE és trobar una solució, no imposar aranzels. Els aranzels no són un fi en si mateix; són una manera de corregir un desequilibri i una competència deslleial.”
Si no s’arriba a una solució negociada, es podrien imposar aranzels definitius d’aquí a quatre mesos, previsiblement per a un període de cinc anys. Alguns països europeus, com Alemanya, s’oposen a aquesta mesura i, si aconsegueixen formar una majoria suficient, podrien bloquejar la decisió.
La resposta de la Xina
Des de la Xina, es confia que les negociacions amb Brussel·les evitaran una guerra comercial que no beneficia ningú. El Ministeri de Comerç xinès ha subratllat que encara hi ha espai per al diàleg amb la UE i evitar així la imposició definitiva dels aranzels als seus cotxes elèctrics per competència deslleial. A més, el portaveu ministerial ha destacat en una roda de premsa que dins de la UE no hi ha unanimitat.
“Alguns governs d’estats membres i grans empreses del sector de l’automòbil s’han oposat reiteradament i explícitament a les mesures antisubsidis de la UE.”
Volkswagen, que té una presència significativa a la Xina, ha emès un comunicat en contra d’aquestes noves tarifes.
El ministeri xinès espera que la UE escolti aquestes veus, consulti amb Pequín amb un enfocament pragmàtic i eviti mesures que perjudiquin la “beneficiosa cooperació mútua” i el desenvolupament de la indústria de l’automòbil xinesa i europea.
Per la seva part, la Cambra de Comerç xinesa a la UE ha adoptat una postura molt més crítica, oposant-se fermament a una mesura que qualifica de “proteccionista” i motivada per raons polítiques.
L’impacte en els preus
Algunes marques i models de cotxes elèctrics xinesos s’han fet populars a Catalunya i figuren entre els més venuts a l’Estat en els últims mesos, com els MG, BYD, Omoda del grup Chery i el Tesla Model 3, aquest últim fabricat a la Xina malgrat ser d’una marca americana.
Actualment, la imposició d’aquests aranzels no hauria de suposar cap canvi per als cotxes elèctrics xinesos disponibles als concessionaris catalans. Hi ha estoc suficient, i els experts creuen que les marques no traslladaran immediatament aquest sobrecost als consumidors. El grup d’automoció Vallèscar, que comercialitza alguns d’aquests vehicles, principalment al Vallès Occidental, no preveu canvis en els preus ni problemes amb les entregues a curt termini.
“Les marques ens han assegurat que tenen prou estoc per cobrir, com a mínim, tres mesos de matriculacions. Crec que, gairebé fins a final d’any, no hi haurà problemes per entregar els cotxes al mateix preu actual.”
Alguns estudis estimen que les marques xineses tenen prou marge per absorbir els nous aranzels, i Joan Dalmau, del portal Coches.net, creu que això és el que succeirà ara per ara. Tot i això, considera que aquests aranzels són només una peça més en el tauler de la guerra comercial entre Europa i la Xina.
“A les marques xineses els interessa demostrar que poden continuar venent els cotxes al mateix preu mentre la mesura sigui transitòria. I, per tant, absorbeixen l’aranzel elles mateixes. Més endavant, ja veurem què passa.”
Segons Dalmau, en funció de com evolucioni aquesta guerra, les marques xineses podrien accelerar la implantació de fàbriques o centres de producció a Europa –com el de Chery a l’antiga Nissan de la Zona Franca de Barcelona–.
No obstant això, també apunta que, si el conflicte s’intensifica, podria passar tot el contrari: que les companyies xineses abandonin les inversions i el mercat europeu.