A mesura que passen les setmanes, el sector de l’automoció va portant a terme la desescalada de les mesures de prevenció pel coronavirus. El retorn a l’activitat dels proveïdors d’automoció fa que, de mica en mica, la resta d’agents es vagin reactivant. Així, tant les fàbriques de muntatge com els concessionaris es preparen per, de mica en mica, adaptar-se a la nova normalitat.
La fàbrica de Seat a Martorell va ser un dels primers centres productius a reactivar-se. Entre fortes mesures de prevenció, com la realització de tests o l’ús de material sanitari de protecció, l’empresa d’automoció va començar la desescalada el passat 27 d’abril. Altres fàbriques de l’Estat, com els de Volkswagen a Pamplona, Mercedes-Benz a Vitòria o Renault a Valladolid i Palència també han tornat a la feina. Pel que fa a Nissan, el retorn a l’activitat s’està veient afectat per la vaga indefinida convocada pels seus treballadors.
La desescalada pels operadors logístics anirà al ritme que determini l’automoció
Segons indiquen des del grup Sesé, empresa catalana de logística, “els operadors reiniciaran l’activitat al ritme que determini la indústria de l’automòbil”. D’altra banda, Eduardo Estévez, director general de Bergé Gefco, “és una gran notícia que els fabricants d’automòbils s’estiguin recuperant progressivament”. A Bergé Gefco, empresa tarragonina de logística, asseguren estar “preparats per reprendre l’activitat d’abastiment de productes als concessionaris.
Eduardo Estévez també confia que els fluxos d’importació i exportació vagin tornant a la normalitat. Segons indica, “no podem oblidar que Espanya exporta vuit de cada deu vehicles, molts d’ells a països que ja es troben en fase de desescalada”. Per assolir la recuperació econòmica i del sector, caldrà “reactivar com abans millor els mercats d’exportació europeus, posant en marxa tota la cadena de fabricació i distribució”, ha finalitzat Estévez.
Per la seva part, l’operador de transports ROR, amb seu a Abrera, preveu “reprendre l’activitat durant els mesos de maig i juny”. Les seves previsions, però, dependran del fet que “no s’allargui l’estat d’alarma ni es portin a terme més mesures excepcionals”. Així, des de ROR esperen que amb la desescalada recuperin el 30% de l’activitat al sector automoció a principis de maig, el 50% a finals i arribar al 70% durant el mes de juny. El seu objectiu és que cap a finals de juny i principis de juliol s’arribi als nivells de producció previs al coronavirus. Tanmateix, ROR reconeix que “aquestes dades són previsions que poden canviar”.
L’entrega de nous vehicles, aturada pel tancament dels concessionaris
Pel que fa al manteniment i emmagatzematge de vehicles, José Andrés Arribas, director general de Semat, veu amb optimisme la recuperació econòmica. Segons indica, “la nostra companyia està lligada als centres logístics d’automoció que, actualment, compten amb bons nivells d’ocupació”. Amb tot, “manquen de rotació i, per tant, no s’hi efectua cap servei de valor afegit, com reparacions o neteja”, reconeix el directiu de l’empresa amb seu a La Llagosta. Pel que fa al transport ferroviari de vehicles, “està completament aturat, ja que no podem carregar vagons amb les fàbriques aturades”, indica Arribas.
D’altra banda, segons José Andrés Arribas el transport de vehicles per carretera “ha estat dispar”. Per un costat, l’entrega de vehicles nous ha estat paralitzada pel tancament dels concessionaris. Tanmateix, les vendes de vehicles d’ocasió s’han incrementat de manera inesperada a causa del comerç online. En aquest sentit, el director general de Semat espera que “si les fàbriques comencen a produir durant les dues setmanes vinents, els vehicles arribaran als concessionaris i es podria parlar d’un inici cap a la normalitat”. D’aquesta manera, assegura, “tornarà la demanda de reparacions i els tallers tornaran a reparar i netejar vehicles”. Així, un cop comenci la desescalada, “l’automoció tornarà a funcionar”, afirma.