No ha sigut un any fàcil per la indústria de l’automoció. La guerra d’Ucraïna, l’augment dels costos energètics, la pujada dels preus dels carburants o l’increment de la inflació han fet que el mercat estigués en “stand by“. En total, s’han produït 813.396 noves matriculacions de turismes i tot terreny. Això suposa una caiguda de vendes del 5,4%.
Per la seva part, les matriculacions de cotxes a Catalunya van caure un 8,1%, segons les dades publicades per Anfac. El sector va entregar 101.724 turismes, una xifra que supera la mitjana estatal.
Aquestes dades queda per sota de les previsions del sector, que se situaven al voltant de les 830.000 unitats. Tanmateix, un horrible desembre ha fet impossible arribar a aquestes xifres. En aquest sentit, la caiguda de vendes a l’últim més de l’any arriba al 14,1% amb un total de 73.927 noves matriculacions.
Una de les raons d’aquest descens ha sigut les dificultats logístiques del sector. Tant és així que hi ha hagut molts problemes a l’hora de poder fer arribar els vehicles als concessionaris. Per aquest motiu, molts cotxes han estat aturats als ports retardant la seva entrega als compradors.
La venda per empreses puja lleugerament
Respecte al volum de negoci per canals, la majoria han patit una davallada. Les vendes a particulars van resistir millor, amb una caiguda de l’1,7%. Per la seva part, el canal d’empreses sí que va resistir la davallada de desembre i ha incrementat un 4,1% les seves vendes. La pitjor part ha estat pels cotxes llogats, que ha vist un descens del 35,1% en 2022.
Les previsions per aquest 2023 no són millors. La recuperació hauria d’arribar a les 900.000 unitats. Tot dependrà de si acaba el conflicte en Ucraïna i es normalitza la cadena logística. El sector reclama que el govern espanyol acceleri les ajudes directes pels vehicles electrificats e impulsar la instal·lació de nous punts de recàrrega ràpida. “Amb el mercat per sota del milió d’unitats existeix un risc real de pèrdua d’inversions i de llocs de treball”, assegura Fèlix García, director de comunicacions i màrketing d’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions).
Uns 400.000 cotxes menys que abans de la pandèmia
La crisi dels semiconductors ha sigut un altre de les raons de la preocupant caiguda de vendes i la política de confinaments a la Xina per la Covid tampoc han ajudat. “Hem tornat a quedar per sota de les previsions. La crisi econòmica, amb la pujada de preus derivada de la inflació i els tipus d’interès, ha creat una tempesta perfecta”, assenyala García.
Es calcula que s’han registrat unes 400.000 unitats menys que en els exercissis prepandèmia. Tant és així que ens hauríem de remuntar fins a l’any 2011 per trobar xifres tan baixes. El problema és que les expectatives per al pròxim exercici tampoc inviten a ser optimistes. “La falta d’oferta ha fet molt mal al mercat i tot apunta que, encara que amb menys intensitat, continuarà aquest 2023, amb el risc que suposa per la competitivitat i els llocs de treball”; apunta Tània Puche, directora de comunicació de GANVAM (Grup Autònom de Venedors de Automòbils, Camions i Motocicletes).