Consorci de Formació Professional d'Automoció

vehicle elèctric

L’any ha començat bé pel que fa als cotxes elèctrics. Les matriculacions d’aquest tipus de vehicles va créixer fins a un 32,3 % respecte al gener de l’any anterior. I si parlem exclusivament de turismes 100 % elèctrics, la pujada va ser de rècord amb un 84 %.

D’aquesta forma, es van matricular un total de 4.742 unitats, mentre que els turismes van arribar a les 3.321 unitats. Quant a les furgonetes elèctriques, cada cop més presents en l’última milla, van pujar un 62,4% fins a arribar a les 510 unitats.

El vehicle elèctric híbrid copa el 11,6% de les matriculacions

Per la seva part, els vehicles híbrids endollables van créixer un 28%. Això vol dir que van arribar a les 4.116 unitats. En aquest sentit, si tenim en compte tots els registres, poden concloure que els vehicles híbrids o elèctrics van arribar a un 11,6% de totes les matriculacions en el mes de gener.

Per aquest motiu, tant l’Associació Empresarial de Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica (Aedive) com el Grup Autònom Nacional de Venedors de Cotxes, Camions i Motocicletes (Ganvam) consideren que aquest 2023 serà “un any crucial” en la implementació de la mobilitat elèctrica. En aquest sentit, encara estem molt lluny de l’objectiu de 5 milions de cotxes elèctrics en l’any 2030 establert en el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC)

Es necessiten 600.000 unitats de cotxes elèctrics o híbrids

Per exemple, per arribar aquesta xifra, hauríem de multiplicar per sis el nombre de matriculacions de cotxes elèctrics. D’aquesta forma, si l’any passat es van vendre uns 100.000 cotxes elèctrics o híbrids, la xifra avui dia hauria de ser de 600.000 unitats.

En aquest sentit, les patronals de l’automoció aposta per més ajudes fiscals, millors incentius pels compradors i l’eliminació de la tributació en l’IRPF de les ajudes directes. A més, les administracions haurien d’apostar més firmament pel desplegament massiu dels punts de recàrrega. I, per últim, fa falta que s’executi més eficientment els fons europeus del PERTE-VEC.

Finalment, les patronals demanen que tant els venedors directes com els tallers puguin entrar en aquests fons. Segons Aedive i Ganvam, són un “pont” pedagògic que connecta els usuaris amb la urgent necessitat del canvi a la mobilitat elèctrica.