En la seva quarta edició, el Tomorrow Mobility World Congress (TMWC), coorganitzat per Fira de Barcelona i EIT Urban Mobility —una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT) i part de la Unió Europea— ha aconseguit aplegar més de 25.000 assistents de 130 països diferents.
L’esdeveniment ha comptat amb la participació de figures destacades i organitzacions de referència en el camp de la mobilitat urbana sostenible, a més d’integrants claus de l’ecosistema de mobilitat, com el centre tecnològic UPC, Carnet, la ciutat de Múnic, la Universitat de Tartu, Roma Servizi per la Mobilità, la Universitat Aalto, Wolt, Hèlsinki, l’Ajuntament de Riga, la Universitat Tecnològica d’Eindhoven, University College London, la ciutat de Hasselt i Smart Dublin. Amb més de 1.100 expositors i la implicació d’una gran varietat de ciutats, el congrés ha estat un espai on polítics, empreses emergents, representants municipals i líders del sector han compartit visions i estratègies.
“Europa es troba en un punt clau per fer un pas endavant en la mobilitat urbana sostenible”, ha destacat Maria Tsavachidis, directora general d’EIT Urban Mobility i presidenta del consell assessor del TMWC, en valorar els resultats d’aquesta edició. “L’estudi presentat en el marc de Tomorrow Mobility posa en relleu que per assolir els objectius del Pacte Verd Europeu es necessitaran inversions amb èmfasi especial en la millora del transport públic, les solucions de mobilitat compartida i les zones de baixes emissions. Les idees aportades aquest any per representants municipals i líders de la indústria subratllen el paper fonamental de la col·laboració per promoure tecnologies i aliances que transformin la mobilitat urbana, amb l’objectiu de reduir les emissions en un 55% per al 2030 i de construir un futur més sostenible i baix en emissions per a les nostres ciutats”
El TMWC ha acollit la presentació del nou estudi d’EIT Urban Mobility, titulat “Costos i beneficis de la transició cap a la mobilitat urbana”, que proposa un full de ruta per assolir els objectius del Pacte Verd de la UE. Aquest informe indica que les ciutats europees requeriran una inversió de 1,5 bilions d’euros en mobilitat sostenible fins al 2050 per tal de complir els objectius d’emissions establerts.
Les propostes inclouen prioritzar la millora del transport públic, fomentar l’ús de solucions de mobilitat compartida i establir zones de baixes emissions. Aquestes accions podrien incrementar els usuaris del transport públic en un 7% i reduir els desplaçaments en vehicle privat fins a un 16% abans del 2030.
Les conclusions indiquen que, per assolir una reducció del 55% en les emissions de transport l’any 2030, tal com estableixen els objectius del Pacte Verd Europeu, serà essencial no només avançar en tecnologia, sinó també impulsar un canvi d’hàbits entre els ciutadans urbans.
Empreses emergents que redefiniran la mobilitat
El Tomorrow Mobility World Congress (TMWC) també va incloure un espai anomenat ‘Innovation Playground’, on diverses startups europees van mostrar les seves propostes per transformar la mobilitat urbana de manera sostenible. Entre elles, Arxax, una empresa italiana, està innovant en el sector del transport amb una xarxa connectada digitalment d’estacions de recàrrega de baixes emissions per a vehicles pesants, fent ús del big data i de l’Internet de les Coses (IoT) per avançar cap a una mobilitat més ecològica. També va destacar la startup espanyola Bia Power, que incorpora energies renovables a la xarxa elèctrica, ajustant el seu subministrament variable amb la flexibilitat dels vehicles elèctrics. D’altra banda, Dreamwaves, una empresa emergent amb seu a Portugal i Àustria, va presentar una tecnologia de navegació amb realitat augmentada, creada per facilitar els desplaçaments a persones amb discapacitat, amb una prova pilot que es va dur a terme al metro de Viena.
Altres exemples de solucions innovadores al ‘Innovation Playground’ inclouen el sistema d’aparcament intel·ligent per a bicicletes de Don Cicleto a Espanya i la integració de vehicles compartits amb el transport públic de Nabogo ApS a Dinamarca. Aquest espai dedicat a startups exemplifica com la tecnologia i la creativitat poden abordar els reptes de les ciutats modernes, contribuint a la construcció d’un sistema de transport més verd i eficient a escala europea.
La innovació tecnològica, clau per al futur de la mobilitat urbana
En aquesta edició, el TMWC va posar especial èmfasi en els avenços i desafiaments del sector dels vehicles elèctrics. Un estudi realitzat per EIT Urban Mobility i EIT InnoEnergy va revelar que la reassignació de tan sols un 2-3% de la producció de bateries planificada a Europa podria proveir energia per a vint-i-cinc milions de vehicles elèctrics lleugers d’aquí al 2030, cosa que permetria reduir les emissions de CO₂ en fins a trenta milions de tones.
Les tecnologies autònomes i el paper de la intel·ligència artificial en la mobilitat també van ser temes centrals en aquesta edició del congrés. Diversos experts internacionals van participar en debats que van destacar els reptes, com ara la fragmentació del mercat digital i la competència per captar talent. Tot i això, la sòlida base industrial d’Europa i la seva experiència en IA ofereixen una base prometedora per al creixement i la innovació en aquest sector.
A l’escenari del Tomorrow Mobility van participar ponents destacats, com Sascha Pallenberg, director de Transformació Digital de Daimler AG; Ruth Amos, enginyera i inventora guardonada; Rikesh Shah, director del Centre d’Innovació en Contractació Pública del Regne Unit; i Olivier François, responsable de projectes a Île-de-France Mobilités, que va compartir la seva experiència en gestió de mobilitat durant els Jocs Olímpics. Les seves intervencions van oferir valuoses perspectives sobre la importància de la col·laboració i les solucions innovadores per al futur de la mobilitat urbana, subratllant l’objectiu comú de construir ciutats més sostenibles.