L’edat mitjana dels turismes a Espanya és de 13,9 anys. Això vol dir dos anys per sobre de la Unió Europea. A més, aquestes xifres estan molt lluny de països com Alemanya (9,8 anys) o el Regne Unit (9,4 anys). L’envelliment del parc automobilístic és notable i la necessitat d’un canvi és inqüestionable.
El passat 1 de gener va entrar en vigor les anomenades Zones de Baixes Emissions (ZBE), una mesura que deixa encara més en evidència la necessitat de renovar el nostre parc automobilístic. Segons la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, aquesta mesura obliga a tots els municipis de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants amb una mala qualitat de l’aire a reduir la contaminació per emissions contaminants derivades del tràfic.
Un cotxe de 20 anys contamina com cinc de nous
Per aquest motiu, es prohibeix la circulació de vehicles més vells i, per tant, contaminants. Amb una mitjana pràcticament quinze anys d’antiguitat, les carreteres espanyoles són de les més contaminants a tota la Unió Europea.
Els últims estudis demostres que un 29,5% de tots els vehicles tenen problemes per accedir a les ZBE. Segons el Círculo Neutral in Motion (NIM), la necessitat de rejovenir el parc automobilístic espanyol és urgent. Per això, és necessari implantar mesures que possibilitin renovar el cotxe. En aquest sentit, està calculat que un cotxe de 20 anys contamina tant o més que cinc cotxes nous.
Prioritzar incentius que ajudin a la renovació del parc automobilístic
En aquest sentit, el NIM planteja la necessitat de prioritzar els incentius que ajudin als ciutadans a la compra del cotxe nou. Això implica tant ajudes directes com reformes de la fiscalitat o excepcions fiscals. A més, proposa deduir els impostos de societats o l’IVA a les empreses i autònoms amb la compra de vehicles amb zero emissions.