Nissan qualifica de “conjectura” la notícia publicada ahir pel diari japonès Nikkei, que anticipava el tancament de la planta a Barcelona. Així, l’empresa d’automoció intenta calmar la crisi que va sorgir ahir, quan el citat mitjà afirmava les intencions de Nissan de tancar la seva planta a Barcelona. En aquest sentit, tant l’empresa japonesa com la Generalitat de Catalunya demanen calma fins al 28 de maig. Serà aleshores quan Nissan celebrarà una roda de premsa anunciant el seu pla de reestructuració a mitjà termini.
Un portaveu de l’empresa d’automoció ha afirmat a l’agència Efe que “és una notícia amb conjectures sobre el futur de l’estratègia de producció futura”. Segons Efe, la mateixa font ha afegit que “Nissan encara no ha fet cap comunicat oficial sobre aquest tema”. En total, aquesta fàbrica dóna feina directa a unes 3.000 persones.
El futur de la planta de Nissan a Barcelona s’aclarirà el 28 de maig
De fet, totes les fonts assenyalen el 28 de maig com el dia en què finalment es resoldrà la continuïtat de la planta de Nissan a Barcelona. Aquest dia se celebrarà a Tòquio una roda de premsa en la qual la firma d’automoció nipona farà balanç els resultats de l’exercici anterior. A més, Nissan anunciarà la seva estratègia de producció a mitjà termini on, previsiblement, resoldrà el futur de la planta de Barcelona.
Tal com va informar Nikkei, el pla a mitjà termini de l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi és el d’afrontar la crisi del sector. Per aquesta raó, Nissan es plantejaria el tancament de la planta de Barcelona i traslladar la producció a fàbriques de Renault.
Per tal d’evitar l’alarmisme, des de la Generalitat també s’emplaça a la cita de finals de maig per conèixer el futur de la fàbrica. Tanmateix, la consellera d’Empresa i Coneixement Àngels Chacón ha reclamat “lleialtat” i “claredat” a Nissan a les seves informacions, segons recull Efe. La consellera també ha remarcat que aquest dimarts es va reunir amb responsables de Nissan i li van traslladar que “encara no s’ha pres cap decisió”.
El Brexit, la recessió i ara el coronavirus, claus per la crisi de Nissan
Malgrat que els rumors del tancament s’han intensificat des de la filtració que va arribar des del Japó, la continuïtat de la planta de Nissan a Barcelona fa mesos que està en entredit. Ja abans de la crisi del coronavirus, la fàbrica de Barcelona produïa a un 20% de la seva capacitat. A més, l’oficialització del Brexit va agreujar encara més aquesta situació. A causa de la seva sortida de la UE, les exportacions cap al Regne Unit van veure’s encarides amb aranzels addicionals. Per aquestes raons, els treballadors de Nissan ja es van manifestar durant el mes de febrer demanant a la companyia una nova estratègia que garantís els seus llocs de treball.
A aquesta situació, però, se li ha de sumar la crisi causada per la pandèmia de la Covid-19. A finals d’abril, l’empresa d’automoció ja anunciava pèrdues de fins a 820 milions d’euros a l’exercici anterior. Aquest cúmul de circumstàncies va provocar que el comitè d’empresa de Nissan convoqués una vaga indefinida a finals d’abril.
La Generalitat demana calma a l’espera que Nissan aclareixi el futur de la planta de Barcelona
Enmig d’aquesta crisi sense precedents, el vicepresident de la Generalitat i conseller d’Economia, Pere Aragonès, ha demanat calma. Segons Aragonès, “només són conjectures i de moment no s’ha pres cap decisió”. El mateix conseller ha reconegut que el govern manté el contacte tant amb Nissan com amb els sindicats, però que “fins al 28 de maig no es decidirà res”.
Malgrat tot, Aragonès assegura que la Generalitat “està fent tot el possible per mantenir la producció”. Tanmateix, admet que “la situació és complicada”, essent la planta de Nissan a Barcelona “una de les més importants de l’automoció catalana”. Per això, el conseller afirma que “la Generalitat intentarà mantenir la seva continuïtat”.