Estem a final d’any i és temps de fer balanç. Per la indústria de l’automoció, no ha sigut un bon any. La guerra d’Ucraïna, la crisi energètica, la manca de components i materials, la inflació, tot això ha fet que tant la producció com la venda de cotxes s’estanqués. En total, es calcula que el mercat automobilístic tancarà 2022 amb un descens del 3% respecte a l’any anterior i fins a un 34% menys que 2019, l’any previ a la pandèmia de coronavirus.
No està sent fàcil, sobretot tenint en compte que estem en un moment de transició cap a l’electromobilitat i la indústria 4.0. En total, s’espera tancar l’any amb 830.000 unitats matriculades de turismes i tot terreny. Almenys segons les estimacions de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac).
La importància de la crisi dels xips
Les dades són inqüestionables i demostren que el mercat automobilístic no s’ha recuperat completament de la pandèmia. Entre la multiplicitat de factor ha tengut en compte, la crisi dels xips ha tingut un impacte enorme en la capacitat resolutiva de les empreses de motor. La falta de components ha fet que tot l’any s’arrossegués una producció insuficient.
A més, el context econòmic internacional ha sigut molt desfavorable. La inflació ha batut rècords per culpa de la pujada del gas i l’electricitat i això es reflecteix no tant en el preu en sí, sinó en la disponibilitat dels usuaris de comprar un cotxe nou.
Més de 80.000 matriculacions de turismes elèctrics
Per altra banda, l’Anfac va destacar que aquest any es matricularan 80.000 turismes elèctrics, tant purs com híbrids endollables. Això suposa un increment del 21% respecte a 2021. Tanmateix, aquest creixement està lluny de les expectatives creades a començament d’any. En aquell moment, es parlava d’arribar a les 120.000 unitats com a objectiu assolible.
Per tant, no s’han pogut aconseguir els propòsits de reducció d’emissions establida en el Pniec (Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima)
Pujada d’un 2o% en camions
Quant a segments de producció, l’Anfac assegura que les matriculacions dels vehicles comercials lleugers caurà un 22%, fins a les 118.000 unitats. Aquesta baixada es recuperarà amb els vehicles industrials, que pujaran un 11% i 20% per autobusos i camions. Tot i això, totes les xifres estan molt lluny del volum de venda prepandèmia.
El començament d’any va ser certament dramàtic. Per sort, la segona meitat de l’any va veure una certa recuperació que va maquillar les xifres. Això es deixa veure molt clarament en la producció. En total, les fàbriques espanyoles d’automoció fabricaran 2,2 milions d’unitats en 2022, un lleuger increment respecte a 2021 impensable als primers mesos de l’any.
Un mercat automobilístic amb un creixement del 2% per 2023
Les previsions per 2023 no són positives, encara que sí que s’espera un creixement del 2%. En total, les prediccions estimen que s’arribaran a les 900.000 noves matriculacions. El context econòmic no ha canviat, encara s’arrossega la crisi dels xips i ja es comença a parlar de recessió. Si tenim en compte que la xifra de 2019, quan va haver-hi 1,3 milions noves matriculacions, està clar l’abast de la crisi.