Consorci de Formació Professional d'Automoció

punts de càrrega

L’aposta pel cotxe elèctric és decidida, i l’objectiu de reducció d’emissions és clar. Tanmateix, per assolir tots els bons propòsits fixats per l’any 2030, caldrà fer un gran esforç. Segons l’organització Ecodes, l’estat espanyol necessitarà un mínim de 3,3 milions de punts de càrrega pel vehicle elèctric. I, d’aquestes, més de tres milions haurien de ser privades.

Segons estableix el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC), l’any 2030 haurien d’haver-hi cinc milions de cotxes elèctrics a les carreteres. En un parc automobilístic semblant, la necessitat de punts de càrrega es multiplica exponencialment. Segons l’Associació Espanyola de Professionals de l’Automoció (ASEPA), la inversió més gran per fer possible aquesta infraestructura haurà de ser privada.

Punts de càrrega: 1,5 per cada 100 kilòmetres de carretera

Les dades confirmen que estem molt lluny d’aquestes xifres. A grans ciutats com Barcelona o Madrid hi ha major disponibilitat de punts de càrrega, però en l’àmbit global encara falta xarxa de suport. “Les infraestructures de càrrega privada han de ser la base per impulsar l’electromobilitat. Espanya està a la cua d’Europa amb 1,6 punts de càrrega per 100 kilòmetres de carretera“, assegura Henrik Bergman, director regional de Charge Amps a Espanya i Portugal.

D’aquests 3,3 milions de punts de càrrega, tres hauran de ser privats. Això vol dir que 1,25 milions hauran d’estar en domicilis particulars, 1,4 milions en el lloc de treball i 350.000 a cotxeres. El PNIEC va marcar com a objectiu tindre 100.000 a 2023. Tanmateix, actualment Espanya és el 19 país europeu en nombre de carregadors i aquestes xifres només es poden complir amb la inversió particular.

Cinc milions de vehicles elèctrics per l’any 2030

La finalitat és que cinc milions de vehicles elèctrics circulin per les carreteres. Això inclou cotxes, motocicletes, autobusos, camions i furgonetes. “És imprescindible desplegar una xarxa de carregadors funcional basada en l’ús real que li donaran els conductors. Els cotxes passen la major part del seu temps aparcats a casa o la feina i és vital que disposin de punts de càrrega en aquests espais”, afirma Bergman.

L’1 de gener entrarà en vigor el reial decret llei 29/2021 que obliga a tots els pàrquing privats de més de 20 places a disposar d’un punt de càrrega per cada 40 places. Això afecta espais com hotels, supermercats, restaurants, oficines o centres comercials amb aparcaments propis. A més, des de les administracions s’està treballant per oferir ajudes directes per realitzar aquestes instal·lacions. En aquest sentit, les ajudes del Pla Moves III permeten cobrir fins a un 80% del cost.