El sector automobilístic ha experimentat un retrocés en les matriculacions per primera vegada en més d’un any. D’acord amb les informacions revelades aquest dilluns per les associacions Anfac (fabricants), Faconauto (distribuïdors) i Ganvam (comerciants), hi ha hagut una disminució del 4,7% en l’adquisició de vehicles nous durant març, sumant un total de 94.840 unitats. Aquesta baixada s’atribueix a l’impacte temporal de la Setmana Santa, un esdeveniment que l’any anterior va provocar un descens de les vendes en abril, anticipant-se així un possible augment en les transaccions per al mes vinent, llevat d’incidències imprevistes. Tot i aquesta disminució puntual, el primer trimestre ha tancat amb un increment del 3,1% en les matriculacions, arribant als 244.879 vehicles, una quantitat que, no obstant això, resta un 22,7% per sota de la registrada en el mateix període de 2019, abans de l’esclat de la pandèmia de Covid-19.
Al llarg de l’any en curs, el segment dels serveis de lloguer de vehicles és el que ha mostrat un creixement més notable, amb un augment del 49,5%, impulsat també per la Setmana Santa, un període crític per a les empreses de rent a car que aprofiten per a incrementar el seu inventari. Aquest sector ha adquirit 57.155 vehicles nous, una xifra que supera justament la meitat del total de les adquisicions realitzades per clients particulars, els quals han sumat 103.493 unitats, registrant un lleuger augment del 2,9%. Per contra, el sector empresarial ha experimentat una caiguda del 14,7% durant el 2024, amb un total de 84.231 vehicles.
Pel que fa a les vendes de furgonetes noves, aquestes han crescut un 3,3% durant març, amb 13.876 unitats venudes, i un 10,9% al llarg del primer trimestre, arribant a les 37.866 unitats. En relació amb els vehicles industrials i autobusos, s’ha registrat un lleuger increment del 0,3% mensual i un 15% anual, amb un total de 7.949 unitats comercialitzades.
Des d’Anfac, es fa una crida a la prudència, indicant que “serà clau observar els resultats d’abril per determinar si es manté la tendència positiva”. La caiguda de més del 27% en les adquisicions empresarials és motiu de preocupació, ja que aquesta dada pot reflectir l’estat general de l’economia. No obstant això, més alarmant resulta ser la disminució en les vendes de vehicles electrificats, amb una reducció del 12,4% en març, representant només 4.982 unitats venudes. Incloent els vehicles híbrids endollables, la baixada assoleix un 9,1% en aquest període, sumant 10.633 unitats. Malgrat això, en el còmput anual, la venda de vehicles electrificats (tant elèctrics purs com híbrids endollables) ha experimentat un lleuger augment de l’1,5%, amb 29.263 vehicles lliurats. Anfac ha expressat la seva preocupació, assenyalant que “encara ens trobem lluny d’assolir els objectius de descarbonització, tant en la venda d’aquest tipus de vehicles com en l’establiment d’infraestructures de recàrrega”.
Per part seva, Faconauto ha remarcat que “ens enfrontem a un mercat que gairebé no mostra creixement, amb un augment inferior al 5% en aquest inici d’any”, destacant la importància d’aquestes dades en comparació amb el mateix període de l’any anterior, quan ja es va percebre una debilitat significativa en el sector. Això reafirma les projeccions sobre la matriculació de vehicles electrificats, els quals, contràriament a les expectatives, han vist un retrocés en lloc d’un avanç. D’altra banda, des de Ganvam s’ha subratllat la urgència de “recuperar els nivells de vendes anteriors a la pandèmia” com a mesura essencial per aturar l’envelliment del parc automobilístic i impulsar una renovació cap a models més sostenibles i eficients.
En conclusió, el mercat automobilístic català, i per extensió l’espanyol, es troba en un moment de reflexió davant dels desafiaments presents. La disminució puntual de les matriculacions durant el mes de març planteja interrogants sobre la resiliència i adaptabilitat del sector davant circumstàncies adverses, com les fluctuacions estacionals i els canvis en les tendències de consum. A més, l’atenció creixent cap a la mobilitat sostenible, evidenciada per la preocupació en les vendes de vehicles electrificats, destaca la necessitat d’una transició energètica coherent i suportada tant per polítiques públiques com per la iniciativa privada. Resta veure si els pròxims mesos portaran les recuperacions esperades i un avanç cap a un futur més verd i sostenible en l’automoció.