Segons l’últim estudi de la patronal GANVAM, el 17% dels trajectes privats a Espanya corresponen a Catalunya.
Els vehicles privats, que inclouen turismes, motocicletes i bicicletes d’ús privat, representen més de la meitat (52%) dels 5.700 milions de trajectes que es realitzen anualment a Catalunya, segons les dades de l’Associació Nacional de Venedors i Reparadors de Vehicles (GANVAM). Aquestes dades s’han presentat en el marc del saló Automobile Barcelona, que es va celebrar a la Fira de Barcelona fins al dia 21 de maig.
L’esdeveniment també ha estat organitzat conjuntament amb la patronal catalana Fecavem i l’espanyola Faconauto, on tots tres han destacat la importància de la unitat en el sector. Especialment el president de Fecavem, Jaume Roura, qui ha cridat els governs i l’administració en general a avançar cap a l’electrificació. A més, ha mostrat el seu suport als fabricants de vehicles representats per Anfac i ha demanat que es trobin més punts de consens amb aquests actors i amb el sector de la distribució.
El tren per desplaçar-se a Catalunya
Segons les dades de GANVAM, Catalunya concentra el 17% dels 33.400 milions de desplaçaments que es realitzen a nivell nacional, sent el cotxe el vehicle privat més utilitzat per a cobrir una de cada tres rutes. Això és notable si es compara amb l’estat i les deficiències del transport públic. Els endarreriments en els trens de Rodalies han provocat la pèrdua de 850.000 desplaçaments, el que equival a 520.800 hores o 65.000 jornades laborals completes només des del principi d’any, segons un recent estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona. L’estudi també assenyala que la xarxa ferroviària catalana necessitaria inversions de 45.000 milions d’euros per a pal·liar aquest dèficit. En aquest context de mobilitat privada, el tren perd tot valor segons l’estudi.
Oportunitats generades
Segons Ganvam, les solucions de mobilitat compartida representen una oportunitat de negoci per al sector de la distribució de vehicles. En concret, la patronal estima que de la quantitat anual de 15.450 milions d’euros generada per la mobilitat com a servei en el sector de la distribució de vehicles, les solucions de mobilitat suposaran un volum de negoci proper als 2.700 milions d’euros per a les petites i mitjanes empreses catalanes de distribució. Ganvam identifica cinc models de negoci perquè el sector de la distribució de vehicles s’adapti a aquesta tendència de mobilitat com a servei: subscripció de vehicles (carsharing, mobilitat compartida); venda de productes i serveis relacionats amb la mobilitat elèctrica (accessoris i serveis de recàrrega); instal·lació i manteniment de programari i maquinària, ja que més del 82% dels conductors estan disposats a connectar els seus vehicles; “paquetització” i venda de dades (serveis de mobilitat personalitzada, manteniment predictiu, etc.); economia circular: reutilització de bateries i recondicionament de vehicles.
Pel que fa a les motocicletes, aquestes cobreixen el 16% dels trajectes a Catalunya, enfront del 6% del total nacional, la qual cosa demostra que les dues rodes són una de les solucions de mobilitat més utilitzades pels ciutadans en aquesta regió. En l’actual context en què la mobilitat privada coexisteix amb la mobilitat com a servei, Ganvam destaca que el 3% dels 1.800 milions de trajectes en cotxe que es realitzen a Catalunya són coberts mitjançant solucions de carsharing.