Consorci de Formació Professional d'Automoció

La indústria de l’automoció és un sector de vital importància per a la prosperitat d’Europa. I en un moment de profundes transformacions i desafiaments, marcat per la digitalització, la descarbonització, l’increment de competència, els objectius climàtics establerts a la normativa CAFE i un context geopolític canviant, la Comissió Europea ha decidit engegar un diàleg per analitzar el futur estratègic de la indústria europea d’automoció.

Liderat per la presidenta Úrsula von der Leyen i amb la direcció d’Apostolos Tzitzikostas, vicepresident primer de la Comissió i responsable de Transport Sostenible, el diàleg vol implicar a tots els agents de la indústria, els interlocutors socials i les parts interessades, inclosa la societat civil. Entre aquests agents es troben l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), l’associació mediambiental Transport and Environment (T&E) i importants marques del sector com Bosch, BMW, Volkswagen, Renault, Iveco o Volvo. El Consell i el Parlament Europeu també participaran activament durant tot el procés, que consistirà en reunions periòdiques entre els diferents actors.

L’objectiu d’aquest debat és analitzar de forma col·laborativa la situació de la indústria, així com proposar solucions i mesures concretes per afrontar els problemes més rellevants del sector, entre els quals:

  • El foment de la innovació tecnològica, l’optimització de processos i el desenvolupament de la següent generació de vehicles.
  • La transició energètica neta i la descarbonització.
  • La competitivitat i la necessitat d’un camp de joc equitatiu per les relacions comercials a nivell internacional.
  • L’accés al talent i nous recursos.
  • La simplificació del marc jurídic per als països membres, especialment, per garantir la coherència entre les diferents regulacions –per exemple, en relació a les bateries i la seguretat– i per optimitzar el calendari i abast de les normatives.

Es tracta dels punts clau que, segons la Comissió, “requereixen d’atenció urgent”.

La necessitat d’una “revisió realista” i un Pla d’Accions per a la indústria

La indústria de l’automoció és un dels pilars de l’economia europea, representa aproximadament el 7 % del PIB de la Unió Europea i dona feina a més de 13 milions de persones.

Per això, és imperatiu analitzar de forma correcta com afrontar els grans reptes que se li presenten, com l’amenaça dels fabricants xinesos, que s’ha traduït en la imposició d’aranzels als seus vehicles elèctrics, i les noves normatives sobre canvi climàtic establertes per la Unió Europea, entre elles, els límits d’emissions de CO2 per 2025, la desaparició dels incentius a les vendes cero emissions, sense oblidar el nou objectiu de fixar per llei la prohibició de venda de cotxes que emeten CO2 a partir de 2035.

En aquest sentit, el president de l’ACEA, Ola Källenius, va demanar una “revisió realista” de la situació del mercat, sobretot tenint en compte que el creixement de la indústria està per sota de les expectatives: se situa al voltant del 13 %, quan que fa cinc anys s’esperava un creixement del 25 %.

Davant d’aquesta situació i d’aquest context de canvis i transformació del sector, aquest diàleg estratègic i el pla d’accions previst és més necessari que mai. Està previst que el Pla d’Acció es faci públic el 5 de març, així que en un mes coneixerem les mesures concretes per protegir la indústria europea i garantir el seu futur dins de la Unió Europea.