Consorci de Formació Professional d'Automoció

Reduir l'Abandonament Escolar Prematur mitjançant l'FP Bàsica

Catalunya Lidera les Xifres d’Abandonament Escolar Prematur (AEP)

Catalunya és la comunitat autònoma que presenta les xifres més altes d’Abandonament Escolar Prematur (AEP), amb un 16,9% de taxa. Aquesta tendència ha de ser revertida per assegurar un futur educatiu prometedor per als joves catalans. A més, és important destacar que Catalunya lidera en termes de comprensió lectora segons l’índex PIRLS. Aquesta combinació de resultats subratlla la necessitat imperant d’implementar polítiques educatives eficaces per promoure la flexibilitat curricular i assolir els objectius pedagògics en cada etapa educativa.

La Formació Professional de Grau Bàsic com a Factor Clau

És important comprendre que l’abandonament prematur de l’educació no es pot atribuir a un únic factor. No obstant això, considerem que la falta d’implantació de la Formació Professional de Grau Bàsic (CFGB) a Catalunya és un dels elements importants que contribueixen a aquest problema. Durant els últims dos cursos, s’ha incrementat tímidament l’oferta d’aquest tipus de formació, però cal una crítica constructiva per abordar els reptes que encara persisteixen.

Hem de remarcar que els grups s’estan assignant als centres sense tenir en compte prèviament els dictàmens dels equips docents de segon i tercer d’ESO, els quals haurien de ser consultats per assessorar els estudiants sobre si han de cursar o no aquests estudis. Amb l’entrada en vigor de la Llei Orgànica de Modificació de la Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE), la qual facilita l’obtenció del Graduat en ESO i els Certificats de Professionalitat, aquests programes de formació esdevenen una eina clau per mantenir els estudiants dins del sistema i afavorir la seva continuïtat educativa cap a la Formació Professional de Grau Mitjà (CFGM).

Estudis que Posen de Manifest la Importància de l’FP de Grau Bàsic

Recents estudis han demostrat que la Formació Professional de Grau Bàsic té un paper fonamental per retenir els estudiants que, en altres circumstàncies, abandonarien els seus estudis. Un d’aquests estudis, titulat “L’FP Bàsica com a Mecanisme de Rescat de l’Abandonament Educatiu i Porta d’Entrada al Grau Mitjà” (PDF), posa de manifest que “la principal via de reincorporació dels joves que van abandonar els estudis sense acabar l’ESO és la Formació Professional Bàsica”.

Segons les dades recopilades en aquest estudi, el 24% dels estudiants que abandonen l’ESO ho fan a causa de canvis en la seva situació personal i/o familiar. Quan s’investiga quines són les opcions formatives que trien aquells que decideixen reincorporar-se al sistema educatiu, es constata que un 42% d’ells opta per la Formació Professional Bàsica. És interessant notar que hi ha diferències significatives entre homes i dones, les quals estan associades a factors socioeconòmics familiars i al desenvolupament individual. A més, el 19% de l’abandonament es relaciona amb la realització d’altres estudis, seguit per l’educació per a adults (32,5%). També és rellevant destacar que aproximadament el 13% decideix continuar els seus estudis amb un Grau Mitjà en aquest mateix període.

Mesures per Reduir l’Abandonament Escolar Prematur

Diversos estudis, com ara “Propostes per a un Pla d’Acció per Reduir l’Abandonament Escolar Prematur a Espanya” realitzat per l’OCDE, han ressaltat la importància de l’FP en general, incloent-hi la Formació Professional de Grau Bàsic, en la reducció de l’AEP. Basant-nos en aquestes propostes, a continuació exposarem algunes mesures rellevants que cal tenir en compte:

  • Promoure la flexibilitat curricular i una formació professional atractiva i de qualitat.
  • Implementar les mesures establertes a la Llei Orgànica de Modificació de la Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE) en relació a la Formació Professional.
  • Realitzar una campanya nacional de conscienciació per ressaltar la qualitat i la pertinència dels cicles de Formació Professional. Actualitzar el lloc web todofp.es per oferir informació actualitzada.
  • Valorar la possibilitat de proporcionar incentius fiscals o subvencions directes per a les empreses que participin en programes d’FP, especialment les petites i mitjanes empreses. Fornir eines i materials de comunicació específics per aquelles empreses interessades.
  • Donar suport als centres educatius per millorar la flexibilitat del programa de Grau Mitjà d’FP, permetent una major durada dels cursos o oferint modalitats d’estudi estacionals o a temps parcial.
  • Encoratjar els centres a replantejar els horaris de les classes d’FP, prenent com a exemple aquells centres que ofereixen cursos d’FP en format presencial i en línia.
  • Continuar fomentant la participació dels estudiants que han abandonat prematurament els estudis en programes de reincorporació escolar.
  • Divulgar i proporcionar informació sobre els Centres d’Educació per a Persones Adultes i les Escoles de Segona Oportunitat a tot el territori, mitjançant la creació d’un lloc web específic que faciliti l’accés a aquestes opcions educatives.
  • Estudiar possibles maneres de reincorporar els estudiants que han abandonat els estudis i no tenen el títol de Graduat en ESO als programes de Formació Professional Bàsic, mitjançant incentius econòmics.
  • Considerar l’acreditació de les Escoles de Segones Oportunitats que ofereixen formació de qualitat i explorar opcions per a l’oferta de microformacions.

Via de Retorn als Estudis

Cal tenir en compte l’amplia oferta de cursos del Servei d’Ocupació de Catalunya, que permet obtenir un Certificat de Professionalitat (Grau B). En el marc de l’FP Integrada, aquest certificat és convalidable per a l’obtenció d’un títol de Grau Mitjà d’FP per aquells estudiants que desitgin continuar amb la seva formació.

Per tant, és essencial revisar el concepte d’abandonament escolar, no limitant-se únicament als estudis reglats. En el cas de l’FP, que s’entén com a FP integrada, tant un Certificat de Professionalitat (Grau B) com una microformació (Grau A) són formacions reconegudes per la Llei Orgànica 3/2022 d’Ordenació i Integració de la Formació Professional. Aquestes opcions educatives faciliten la continuïtat formativa (Grau C) i, per tant, suposen una solució efectiva per reduir l’Abandonament Escolar Prematur.

En resum, la implementació d’una Formació Professional de Grau Bàsic de qualitat és fonamental per combatre l’Abandonament Escolar Prematur a Catalunya. És essencial que les polítiques educatives estiguin orientades a promoure la flexibilitat curricular, oferir una FP atractiva i adaptada a les necessitats dels estudiants, i implementar mesures concretes per reincorporar aquells que han abandonat prematurament els estudis. La implicació dels centres educatius, les empreses i les institucions governamentals és essencial per aconseguir aquest objectiu i assegurar un futur educatiu prometedor per als joves catalans.