Consorci de Formació Professional d'Automoció

Xina i la indústria de l'automoció a Espanya
Xina i la indústria de l’automoció a Espanya

 

La indústria de l’automoció fa una crida per fomentar els incentius i reduir la regulació amb l’objectiu d’impulsar el creixement de la demanda de vehicles elèctrics a Europa. Segons fabricants, proveïdors i distribuïdors, la Xina hi hauria com una oportunitat estratègica per al desenvolupament del sector a Espanya. En aquest sentit, la secretària d’Estat d’Indústria, Rebeca Torró, ha remarcat que es reben positivament totes les noves inversions, tant nacionals com internacionals, sempre que aportin “valor afegit i generin ocupació”. “No és suficient només muntar peces importades”, ha subratllat durant una jornada de la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials de Foment del Treball (SBEES) a Madrid.

Els fabricants subratllen la importància de “prioritzar les necessitats” de la indústria europea sense caure en visions negatives cap a la Xina. “Desitgem un comerç just i lliure. Si algú no respecta les normes, tant és d’on provingui —ja sigui de la Xina o de Nova Zelanda— cal analitzar-ho de manera objectiva. No hem d’optar per excloure els xinesos, sinó trobar una fórmula que aporti beneficis tant a Europa com a la Xina”, ha explicat José López-Tafall, director de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). En la mateixa línia, Natalia Turón, directora de sostenibilitat i estratègia corporativa de Seat, ha assenyalat la importància de mantenir una mentalitat oberta. “Si la Xina vol tenir presència aquí, haurà de produir localment. Una col·laboració entre una Europa i una Xina fortes podria ser un motor de creixement per a la nostra indústria“, ha afirmat Turón.

Un exemple d’aquesta col·laboració és el cas de la marca xinesa Chery, que actualment munta els seus vehicles a l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. “De moment, estan dedicats a l’assemblatge, però la seva intenció és establir-se de manera completa, la qual cosa comportarà també la compra de components locals”, ha explicat José Portilla, director general de l’Associació Espanyola de Proveïdors d’Automoció (Sernauto). Mentre aquest canvi no arribi, Portilla defensa avançar en una “autonomia estratègica oberta”, que implica fabricar alguns components localment sense intentar abastar-ho tot, i preparar-se per competir amb els proveïdors xinesos quan s’implantin aquí.

“S’ha demostrat que molts fabricants xinesos tenen gran part de la seva cadena de valor subvencionada. Però quan vinguin a Espanya per comprar components, no gaudiran de subvencions en energia ni en mà d’obra, de manera que exigiran costos competitius. Com a proveïdors, hem d’optimitzar-nos per satisfer les seves demandes”, ha afegit Portilla.

La Federació de Concessionaris Oficials d’Espanya (Faconauto) percep l’augment de presència dels vehicles xinesos com una “possibilitat per diversificar l’oferta”, especialment tenint en compte que en només quatre anys han passat d’un 0,2% a gairebé un 5% de quota de mercat. “Tot i així, volem que Europa desenvolupi un pla ferm per enfortir la seva pròpia indústria i ser capaç de competir amb aquest nou gegant que està decidit a establir-se aquí“, ha expressat Marta Blázquez, presidenta de Faconauto.

 

Més incentius i menys regulació

Els experts coincideixen que la demanda de vehicles elèctrics encara no ha arribat al nivell esperat, tot i els objectius europeus de reducció d’emissions. La clau per revertir aquesta situació, segons el sector, és apostar per més incentius i afluixar les regulacions. “Aquest any, per primera vegada, la demanda ha caigut a escala europea. Hem de tornar a impulsar el creixement amb ajudes i una xarxa d’infraestructures adequada, fent que el procés sigui més fàcil per als consumidors”, ha destacat Fernando Acebrón, director de relacions institucionals de Ford Iberia.