Des del 16 fins al 22 de setembre se celebra la Setmana Europea de la Mobilitat a Catalunya. Aquest any l’accent està posat en la promoció d’hàbits de mobilitat sostenible, com els cotxes híbrids i elèctrics. En aquest sentit, Catalunya disposa d’una important infraestructura de punts de càrrega per cotxes elèctrics. No obstant això, el percentatge d’aquest tipus de vehicles encara és molt petit en comparació amb altres països europeus.
En total, Catalunya té 3.459 punts de càrrega repartits al territori, sobretot a l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquesta xifra suposa un 25 % del total d’Espanya, la més gran amb diferència de tot l’Estat. Tanmateix, a la Comunitat de Madrid hi ha el doble de cotxes híbrids i elèctrics purs que a Catalunya, una desproporció que té difícil explicació.
El 18,7 % dels cotxes nous són híbrids o elèctrics purs
Les diferents velocitats en la implantació del cotxe elèctric és un dels temes a tractar en les reunions i taules rodones organitzades per la Setmana Europea de la Mobilitat. En el primer semestre de 2022, segons dades de l’Associació Nacional de Fabricants de Cotxes i Camions (ANFAC), els cotxes híbrids i elèctrics matriculats a la Unió Europea suposen un 18,7 % del total.
La xifra difereix molt entre països. A Alemanya arriben al 24,7 % i a França i Portugal al 20,2 %. En països mediterranis com Itàlia o Espanya, aquest número cau al 10 %. Si dividim aquesta xifra per comunitats, Catalunya s’acosta més a la mitjana europea. Segons la Federació Catalana de Venedors de Vehicles de Motor (Fecavem), entre híbrids i elèctrics la suma arriba al 20,4 % de tots els cotxes nous matriculats. Els models de benzina continuen dominant el mercat amb el 44,54 %.
Tanmateix, Catalunya està lluny de la Comunitat de Madrid en aquest aspecte, que arriba pràcticament a un 10 % de cotxes elèctrics purs envers el 4,7 % català. Segons Mikel Palomera, director general de SEAT i CUPRA, el problema respecte a altres països recau en l’excessiva fiscalitat que tenen les ajudes en l’adquisició d’aquest tipus de vehicles i la dificultat burocràtica per col·locar nous sortidors elèctrics.
Una bona xarxa de punts de càrrega
Segons les dades de l’últim baròmetre d’electromobilitat elaborat per la patronal ANFAC, Catalunya dobla en punts de càrrega a Madrid. La proporció són 3.549 per 1.601 respectivament. D’aquest volum de sortidors elèctrics, el 83 % són de càrrega lenta, amb una potència inferior a 22 kW. Això significa que un cotxe elèctric triga fins a tres hores i mitja per fer la càrrega. En canvi, la ràpida arriba als 43 kW, reduint el temps a més de la meitat.
“Si pensem en tancs de combustible enfront dels punts de càrrega ràpida, ens estem adonant que en l’àmbit comercial són molt més rendibles els segons.”
Emma Delaney, directora de clients i productes de BP
El futur indica que aquest tipus de punts de càrrega seran més rendibles que els sortidors tradicionals de benzina, segons la petroliera BP. “Si pensem en tancs de combustible enfront dels punts de càrrega ràpida, ens estem adonant que en l’àmbit comercial són molt més rendibles els segons”, afirma Emma Delaney, directora de clients i productes de BP.
Interès en el futur de l’electromobilitat
Segons el portal BNP Paribas, la intenció de compra de vehicles elèctrics no deixa d’augmentar. L’any 2021, arribava només a un 10 %. No obstant això, el 2022 la xifra ja arriba al 15 % i no deixa de créixer. Actualment, la quota de mercat del cotxe elèctric està centralitzada a Barcelona i Madrid, que copen un 45 % de les recerques de cotxes elèctrics nous a portals d’internet.