En termes d’índex global per regions del Baròmetre d’Electromobilitat realitzar per l’ANFAC, Catalunya ocupa la tercera posició, per darrera de Madrid i Navarra, i conjuntament amb Astúries, guanyant 1,9 punts gràcies a millores en el mercat i la infraestructura.
Espanya ha guanyat un punt en el Baròmetre d’Electromobilitat del segon trimestre de 2023, assolint un total de 12 punts de 100. Tot i aquest progrés, encara està lluny de la mitjana europea, que arriba a 25 punts després d’incrementar-se en 1,5 punts.
Durant aquesta etapa, l’índex de vehicles electrificats a Espanya ha assolit una mitjana de 18,9 punts, un augment de 1,5 punts en comparació amb el trimestre anterior.
Malgrat aquesta millora, encara està lluny dels 38,7 punts de la mitjana europea. Espanya es troba en les posicions més baixes del rànquing, distanciant-se de països com els Països Baixos, Alemanya i el Regne Unit. D’altra banda, Portugal destaca amb un augment de 4 punts, assolint 39,2 punts en la valoració general.
En el primer semestre de l’any, Espanya ha registrat 55.544 matriculacions, superant les xifres de l’any anterior, però encara lluny de l’objectiu de 190.000 vehicles per a 2023. Aquesta meta és crucial per complir amb les metes de reducció d’emissions establertes per Brussel·les. En l’àmbit nacional, totes les regions han millorat, amb Madrid, Navarra i les Illes Balears liderant el creixement. No obstant això, cap regió supera la mitjana europea.
José López-Tafall, director general de l’ANFAC, comenta: “Espanya està progressant cap a l’electrificació, però no amb la velocitat requerida. Cal entendre que aquesta és una cursa contínua i les accions puntuals no són suficients. L’informe de l’ANFAC mostra que, malgrat la presència de l’electromobilitat a Espanya, no estem avançant al ritme necessari. Les marques automobilístiques estan fent la seva part, llançant més de 200 models electrificats i anunciant una completa transformació cap a l’electrificació en els pròxims anys.”
Desenvolupament pausat de la infraestructura pública
Espanya no ha pogut superar les posicions baixes en el desenvolupament d’infraestructura de càrrega pública, amb un creixement de només 6 dècimes, assolint 5,1 punts de 100. Aquesta lentitud es reflecteix també en l’àmbit europeu, amb una mitjana d’11,2 punts. Només els països del nord, com els Països Baixos i Noruega, superen aquesta mitjana amb valoracions per sobre dels 50 punts.
A Espanya, Castella i Lleó lidera amb 8,2 punts, però Astúries i Castella-La Manxa mostren les majors millores.
Limitacions en els punts de càrrega
Durant el segon trimestre, s’han establert 2.517 nous punts de càrrega, sumant un total de 4.632 per a 2023. Tot i mantenir el ritme de creixement, la infraestructura total a Espanya és de 22.760 punts, lluny de l’objectiu de 45.000 punts per aquest any.
Del total de punts establerts aquest trimestre, 1.843 tenen una capacitat de fins a 22 kW. Actualment, només el 4% de la xarxa (875 punts) té una potència superior a 150 kW.
L’associació subratlla la necessitat de punts de càrrega d’alta potència per a càrregues ràpides, essencials per a la mobilitat elèctrica.
Estratègia a seguir
L’ANFAC reconeix la importància de la transició cap a la mobilitat elèctrica. Per això, han presentat el Full de Ruta 2023-2025, amb mesures urgents per millorar els plans d’ajuda, la fiscalitat i el desenvolupament de la infraestructura de càrrega.
López-Tafall conclou: “Des de l’ANFAC, insistim en la necessitat d’actuar en la millora del Pla MOVES i en la simplificació dels tràmits per a la instal·lació de punts de càrrega. La fiscalitat, com demostra Portugal, pot ser una eina clau per impulsar la venda de vehicles electrificats. Hem d’accelerar aquesta transició, ja que els nostres competidors no esperen.”