Segons l’associació de venedors d’automòbils, motocicletes i camions GANVAM, les matriculacions de vehicles elèctrics a l’Estat espanyol van créixer un 44,4% durant 2020. Així doncs, tot i la Covid-19 van vendre’s un total de 35.045 unitats, incloent-hi turismes, vehicles a dues rodes, comercials i industrials. Tot i els bons resultats, GANVAM espera que, com a mínim, les matriculacions de vehicles elèctrics es doblin durant el 2021. En aquest sentit, seran molt importants mesures com la reducció de l’IVA o un reenfocament del Pla Moves.
Les matriculacions de vehicles elèctrics el 2020 ha estat bastant desigual pel que fa a les diferents tipologies de vehicles. Els turismes elèctrics són els que han experimentat un creixement més notable. Les 17.941 unitats matriculades suposen un increment del 78,5% respecte dels turismes elèctrics enregistrats el 2019. Les motocicletes (+13,9%) i els ciclomotors (+35,6%) elèctrics també han incrementat les xifres de matriculacions, tot i que de manera menys notable que els turismes.
D’altra banda, els vehicles híbrids endollables també van experimentar un increment en les matriculacions aquest 2020. En total, es van matricular 23.583 vehicles, essent turismes en 9 de cada 10 casos. Aquestes xifres van suposar un increment del 216% respecte de l’any anterior. Tanmateix, aquests increments no es van traslladar al total absolut de les matriculacions d’automòbils. Segons ANFAC, Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions, el mercat de vehicles a l’Estat va tancar l’any 2020 amb una caiguda del 32,3%.
Les matriculacions de vehicles elèctrics hauran doblar-se en 2021
Tot i les bones xifres de matriculacions de vehicles elèctrics obtingudes el 2020, GANVAM avisa que aquestes haurien doblar-se el 2021. Només així, l’Estat espanyol podrà seguir avançant cap als reptes de descarbonització, que exigeixen 250.000 unitats de vehicles elèctrics el 2023 i 5 milions el 2030. Per tant, enguany Espanya hauria d’arribar a les 70.000 matriculacions de vehicles elèctrics, xifra que duplica les 34.045 unitats de 2020.
Per tal d’assolir aquestes xifres, GANVAM considera necessari que les administracions públiques apostin de manera decidida per la descarbonització del transport públic. D’altra banda, l’associació de venedors d’automòbils també considera “fonamental” un reenfocament del Pla Moves. Així, GANVAM demana “una estratègia estructural i eficaç” per incentivar la compra de vehicles elèctrics. Per això, afirma que cal atorgar “una dotació econòmica més ambiciosa” al Pla Moves, així com “un reenfocament que simplifiqui la seva gestió”.
Addicionalment, el clúster d’automoció ha demanat mesures fiscals per assolir “la necessària electrificació del parc automobilístic”. Per exemple, reduir l’IVA de la compra de vehicles elèctrics, que segons afirma “seria una de les armes més eficaces per accelerar la consecució d’objectius”.