L’ajuntament de Barcelona haurà de flexibilitzar l’ordenança de la zona de baixes emissions (ZBE) després de la suspensió de la mesura presa pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el passat mes de març. D’aquesta forma, l’ajuntament es compromet a donar més permisos temporals per circular, en aquest cas dos al mes. També ampliarà les autoritzacions diàries durant tot l’any per vehicles sense l’etiqueta ambiental.
Aquestes excepcions s’aplicaran en l’ordenança municipal.
Tanmateix, les principals mesures estipulades per l’ajuntament continuaran sent efectives. “Les rondes continuaran sent una zona de baixes emissions i no s’alterarà les restriccions de circulació. D’aquesta forma, de set del matí a les vuit de la tarda continuaran les restriccions i els vehicles sense etiqueta ambiental no podran circular”, afirma Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica.
Actuació urgent contra la contaminació ambiental
El TSJC anul·lava el passat mes de març el ZBE per la “falta d’informes” que ho justifiquessin i per “un excés en el seu àmbit geogràfic d’implantació”. Un altre dels motius de la seva derogació era “una excessiva restricció en el tipus de vehicles afectats”. La decisió del TSJC ara està en mans del Tribunal Suprem. L’actuació de l’ajuntament és una mesura preventiva per evitar que el ZBE estigués en perill.
Segons un estudi recent, les emissions globals dels fabricants de cotxes són, de mitjana, un 50% superiors de les quals declaren. Segons un informe de l’associació Transport & Enviroment (T&E), que inclou la Federació Europea dels Transports i el Medi Ambient, hi ha casos, com els de BMV o Hyundai-Kia, que les emissions declarades són un 115 i un 80% inferiors de les reals.
Aquest càlcul a la baixa es basa a utilitzar variables poc realistes en el càlcul de la contaminació que qualsevol cotxe produeix. Per exemple, Toyota calcula les emissions mitjanes del cotxe segons el seu cicle de vida previst. Si calculem que un cotxe recorrerà 100.000 kilòmetres, la xifra resultant del càlcul d’emissions serà més baixa. Que un cotxe arribi als 100.000 kilòmetres és una excepció, no la norma, però com més gran sigui el número que podem dividir el cicle d’emissions, més petit serà aquest.
Mesures necessàries per al bé de tots
Segons l’estudi de Transport & Enviroment, aquestes “trampes” només són “una bomba de rellotgeria de carboni”. “Si volem que la inversió verda sigui una eina eficaç, necessitem dades precises. Quan declaren que els seus cotxes presenten emissions durant el seu cicle de vida inferiors als reals menteixen. Això suposa un engany als inversors i redueix el discurs verd dels fabricants a una pantomima”, afirma Luca Bonaccorsi, director de finances sostenibles de T&E.
L’ajuntament continua amb la seva voluntat d’arribar a l’objectiu de la mobilitat verda apostant pels cotxes elèctrics o híbrids, la micromobilitat, el transport públic i altres alternatives al cotxe.