Consorci de Formació Professional d'Automoció

Audi està realitzant un estudi comparatiu de dos exoesquelets a les instal·lacions d’Ingolstadt. L’objectiu d’aquest estudi és millorar el confort dels seus treballadors a les seves plantes de producció. Aquests exoesquelets estan dissenyats per ajudar als treballadors quan estan realitzant tasques en les quals han d’aixecar els braços. En aquest sentit, els exoesquelets protegeixen les articulacions i redueixen la fatiga muscular. En total, uns 60 treballadors estan fent server aquestes eines durant  un període de diverses setmanes.

Treballadors d'Audi fent servir els exoesquelets
Els exoesquelets distribueixen el pes de les espatlles cap a les cuixes. Imatge: Audi

 

Molts dels processos de producció requereixen treballar per sobre del cap. Per tal de millorar l’ergonomia en aquests processos, s’estan provant dos exoesquelets diferents. El Paexo, fabricat per Ottobock i l‘Skelex 360, fabricat per Skelex, s’estan fent servir al taller de pintura i les cadenes de muntatge de la fàbrica d’Ingolstadt. “Els nostres treballadors són el nostre actiu més valuós. Si alleugerem el treball físic, millorarem la seva salut i el seu confort. Noves tecnologies com els exoesquelets ens ajuden en aquest sentit”, diu Peter Kössler, Director de Producció d’Audi.

 L’estudi dels dos exoesquelets permetrà millorar el confort dels treballadors

L’estudi d’ambdós models determinarà si compleixen les expectatives dipositades per la firma d’automoció alemanya. El focus de l’estudi estarà posat en si els exoesquelets restringeixen la mobilitat dels treballadors, resulten còmodes després de portar-lo durant una estona, i si realment ofereixen suport als treballadors mentre realitzen les seves tasques. L’objectiu final de l’estudi és obtenir un producte adaptat a les necessitats dels treballadors. Les proves s’estan realitzant tant en tasques estàtiques com dinàmiques. Per exemple, al muntatge de frens, instal·lant panells inferiors i aplicant tractaments d’aïllament o contra la corrosió.

Tant el Paexo com l’Skelex 360 es carreguen a l’esquena, com si fossin motxilles. A més, estan assegurats mitjançant un cinturó per sobre les cuixes, i tenen subjeccions per alleujar els braços en fer tasques per sobre del cap. Aquestes subjeccions absorbeixen part del pes dels braços i el redirigeixen a les cuixes. D’aquesta manera, es redueix la càrrega a les espatlles. Aquesta funció es fa de manera mecànica, sense utilitzar cap mena de motor.

Els exoesquelets no són quelcom nou als processos de producció d’Audi. La firma alemanya ja ha provat diferents sistemes en projectes pilot. Un d’aquests sistemes és una estructura creada per Laevo que redueix la càrrega a l’esquena quan els treballadors aixequen i mouen objectes. Les proves inicials d’aquest exoesquelet mostren resultats satisfactoris. Per aquesta raó, els experts en ergonomia d’Audi també han apostat per l’ús dels exoesquelets a la fàbrica d’Ingolstadt. “El principal objectiu és obtenir els majors beneficis ergonòmics, la comoditat de portar aquests sistemes i la reducció de la càrrega que han de suportar els nostres treballadors”, diu Ralph Hensel, especialista en exoesquelets d’Audi. Per Hensel, el gran repte és l’ús a llarg termini d’exoesquelets a diferents plantes i processos.