Consorci de Formació Professional d'Automoció

Reducció dels aranzels dels cotxes importats de Xina
La UE redueix els aranzels dels cotxes importats des de la Xina

 

La Unió Europea ha reduït significativament l’aranzel addicional als vehicles elèctrics Tesla importats de la Xina, passant del 20,8% inicialment proposat al 9%. També ha ajustat les tarifes per a altres empreses xineses, enmig de crítiques de Pequín, que ha advertit de possibles represàlies arran de la investigació sobre les subvencions. Segons va informar Reuters dimarts, aquest ajust es va realitzar després d’una revisió sol·licitada per la mateixa empresa. La Comissió Europea ha revisat la seva proposta inicial d’imposar aranzels punitius a les importacions de vehicles elèctrics fabricats a la Xina, dins el marc d’una investigació destacada sobre les subvencions xineses, la qual havia generat tensions i amenaces per part de les autoritats xineses.

En comptes de l’aranzel del 20,8% anunciat al juliol, s’ha establert una nova taxa del 9% per a Tesla. A més, algunes empreses xineses que operen en col·laboració amb fabricants d’automòbils de la UE podrien beneficiar-se de drets aranzelaris més baixos dels que s’havien previst inicialment.

Tesla rep menys suport de la Xina que altres fabricants

Aquests aranzels s’afegeixen al dret estàndard de la UE del 10% sobre les importacions d’automòbils, amb l’objectiu d’equilibrar les condicions de competència i contrarestar el que consideren subsidis deslleials, segons ha indicat la Comissió. Tesla havia sol·licitat un ajust en la seva taxa aranzelària, basat en les subvencions específiques que havia rebut. Per aquest motiu, l’òrgan executiu va verificar que l’empresa de Musk rebia menys subvencions del govern xinès en comparació amb altres fabricants de vehicles elèctrics xinesos investigats per Brussel·les.

La Comissió Europea, encarregada de definir la política comercial de la Unió, sosté que la producció de vehicles elèctrics a la Xina ha estat objecte de substancials subvencions. Per aquesta raó, va proposar l’aplicació d’aranzels de fins al 36,3% per a certes empreses, un percentatge lleugerament inferior al 37,6% inicialment proposat al juliol per a aquelles que no van col·laborar amb la investigació antisubvencions. En resposta, el Ministeri de Comerç xinès va manifestar la seva “ferma oposició i profunda preocupació” per les conclusions obtingudes, i va advertir que prendria mesures per protegir les seves empreses. A més, va criticar que la investigació es basava en “fets determinats unilateralment per la UE”, sense aconseguir un consens mutu.

Xina espera que la UE adopti solucions racionals i pràctiques per evitar una escalada en les tensions comercials. Tesla és una de les empreses que va cooperar amb la investigació, encara que no va respondre a una sol·licitud de comentaris el dimarts.

Ajustos per a altres empreses xineses

L’òrgan legislatiu europeu també ha ajustat els aranzels per a altres empreses xineses. BYD s’enfrontarà a una taxa del 17,0% en lloc del 17,4% anterior, Geely al 19,3% en lloc del 19,9% i SAIC al 36,3% en lloc del 37,6%.

Les empreses xineses que mantenen empreses conjuntes amb fabricants de la UE també podrien beneficiar-se de taxes aranzelàries més baixes. Seat, part del Grup Volkswagen, espera ara un aranzel reduït del 21,3% per al seu Cupra Tavascan, produït a la Xina. De manera similar, BMW es beneficiarà d’un aranzel més baix del 21,3% per al seu Mini elèctric produït a la Xina.

Aquests aranzels provisionals podrien esdevenir la mesura definitiva de la Unió Europea un cop finalitzi la investigació, prevista per concloure en aproximadament dos mesos. Les parts implicades tenen fins al 30 d’agost per fer arribar les seves observacions.

Finalment, els 27 estats membres de la Unió Europea hauran de votar sobre els aranzels definitius, els quals s’implementaran tret que una majoria qualificada de 15 països, representant el 65% de la població de la UE, s’hi oposi. Tot i que aquest és un llindar alt i poc freqüentment assolit, la votació consultiva de juliol va reflectir que 12 membres donaven suport als aranzels provisionals, quatre s’hi oposaven i 11 es van abstenir. A més, les taxes definitives s’hauran d’aplicar abans del 30 d’octubre.