Un gran nombre de països estan patint el greu impacte econòmic de la pandèmia del coronavirus. Tanmateix, l’economia Alemanya sembla més preparada per tal de fer front les conseqüències de la Covid-19. Això assegura Mario Buisan, conseller Econòmic i Comercial en cap de l’Oficina Econòmica i Comercial a l’Embaixada d’Espanya en Berlín. La raó es troba al programa econòmic desenvolupat pel govern germànic, que inclou un gran nombre de mesures per pal·liar la crisi. Aquest programa s’articula en dues branques: el Programa de Xoc i el Programa de Conjuntura. La primera incorporarà subvencions a les pimes i préstecs especials per les empreses més grans. La segona constarà de mesures temporals, com la rebaixa de l’IVA.
Amb aquest paquet de mesures, Alemanya espera que cap al 2022 la seva economia s’hagi recuperat. Enguany, el país germànic espera una caiguda del PIB propera al 5,8%. Tanmateix, de cara a l’any vinent preveu un creixement del 4,4%. No seria fins al 2022, doncs, quan l’economia alemanya torni als nivells previs a la pandèmia. Malgrat les previsions de creixement, el cert és que el país teutó s’ha vist greument afectat per la recessió econòmica. El seu dèficit públic ha crescut més enllà del 7%, amb un increment de la ràtio deute públic/PIB de més de 20 punts. Així, el deute alemany ha arribat al 80% del PIB. Tots aquests factors també han afectat les xifres d’ocupació, situant-se l’atur en un 6,2%.
Alemanya espera que cap al 2022 la seva economia estigui recuperada
Per tal de complir les previsions de recuperació cap al 2022, Alemanya ha dissenyat el programa de mesures més ambiciós dels països de la Unió Europea. El Programa de Xoc té l’objectiu de compensar els efectes dels confinaments sobre l’economia alemanya. Per això, contempla mesures com subvencions per les petites i mitjanes empreses. A més, incorporarà préstecs i avals per empreses més grans. També s’ha creat l’anomenat Fons d’estabilització, un programa de préstecs i participacions en el capital de les empreses que més estiguin que s’estiguin veient més afectades per la crisi. Addicionalment, s’ha augmentat el pressupost i la flexibilitat del kurzabeit, una mesura econòmica semblant als ERTOs. En total, aquest paquet de mesures tindrà un cost d’1,3 bilions d’euros, xifra que equival a, 51% del PIB d’Alemanya.
D’altra banda, el Programa de Conjuntura contindrà mesures de caràcter més temporal. Per exemple, una reducció provisional de l’IVA o subvencions orientades a les energies renovables, el turisme i els ajuntaments. A més, aquest paquet incorpora mesures enfocades al futur de l’economia alemanya, com ara el suport a l’electromobilitat i a l’ús de l’hidrogen com a font energètica. En aquest sentit, també es finançarà la digitalització i la millora de les infraestructures de telecomunicacions. En total, el Programa de Conjuntura tindrà un cost d’uns 130.000 milions d’euros.
La situació de l’automoció, principal motor de l’economia alemanya
Alemanya viu amb especial preocupació els efectes de la pandèmia sobre el sector de l’automoció. Es tracta de la seva indústria més important, que compta amb un gran nombre de fabricants que són autèntics referents mundials. Ja abans de la Covid, l’automoció arreu del món havia de fer front a un gran nombre de reptes. Es tracta d’un sector que en els últims anys està experimentant profundes transformacions. L’electrificació, la digitalització, l’ocupació i la cura del medi ambient estan reinventant una indústria de la qual, fins ara, Alemanya era el principal referent.
A tots aquests reptes, l’any 2020 n’hi ha sumat dos de nous: l’arribada del Brexit i l’esclat de la pandèmia del coronavirus. Aquests nous obstacles, doncs, arriben en un moment de canvi estructural del sector. Fins ara Alemanya era el clar referent de l’automoció mundial. Tanmateix, l’evolució cap a l’electromobilitat podria fer virar aquest lideratge cap a altres estats on la fabricació de bateries elèctriques està més desenvolupada, com ara la Xina.
L’automoció alemanya espera una caiguda a la facturació del 8%
Tots aquests reptes ja han tingut efectes sobre l’economia de l’automoció alemanya. S’espera que la caiguda a la facturació durant la primera meitat de l’any es tradueixi en una disminució propera al 8% respecte del 2019. Malgrat el pessimisme d’aquestes xifres, gràcies a les mesures abans esmentades s’espera que cap al 2021 el creixement es trobi entre el 5 i el 8%. A aquestes mesures, també cal sumar el creixement de l’economia xinesa com a factor per impulsar l’automoció alemanya. Malgrat que la Xina podria esdevenir un dels seus majors competidors, el cert és que també es tracta d’un dels seus mercats d’exportació més importants. Malgrat la crisi econòmica global, les vendes de Mercedes-Benz i BMW han crescut un 20% a la Xina durant el segon trimestre de l’any. Pel que fa a Volkswagen, el 40% de les vendes en 2020 s’han efectuat a la Xina.
Per tot això, la indústria dels fabricants d’automoció d’Alemanya viu amb cert optimisme el futur més immediat. Tanmateix, la situació sembla ben diferent pel que fa als fabricants de components d’automoció. Aquest sector es troba en una situació especialment complicada. La sobrecapacitat, el context econòmic i la necessitat de donar resposta a la demanda dels grans fabricants d’automòbils els ha deixat en una situació especialment vulnerable. Aquests fets s’han traduït en un increment del deute d’aquestes empreses: el 20% té reserves de diners per cobrir només els propers dos o tres mesos.
Les mesures per rescatar els fabricants de components
Donada la importància dels fabricants de components per l’economia alemanya, el govern teutó aplicarà diverses mesures per impulsar el sector. Algunes d’aquestes mesures, com la regulació dels kurzarbeit o la rebaixa de l’IVA, estan incloses en els Programes de Xoc i de Conjuntura. A més, es crearan programes de formació per incrementar les competències dels treballadors i que puguin assumir noves tasques. Alemanya també estudia la creació d’un fons específic pels fabricants de components. Aquest finançament els atorgaria la capacitat financera necessària per avançar cap a la digitalització i l’electrificació. Tanmateix, el país germànic ja ha assumit la desaparició d’un bon grapat dels aproximadament 1.000 proveïdors d’automoció que existeixen actualment.
A més dels fabricants de components d’automoció, durant aquesta crisi el govern alemany també tindrà especial cura que el sector vagi complint els reptes que té al davant. Així, a partir del desenvolupament de l’R+D, Alemanya intentarà que la seva indústria de l’automòbil vagi assolint els reptes pel que fa a la digitalització, la conducció autònoma i l’electrificació. En aquest sentit, es donarà una especial empenta a la intel·ligència artificial, ja que es tracta d’una tecnologia necessària per avançar cap a una mobilitat més versàtil, segura, ecològica i útil.
El Brexit, l’últim escull per l’automoció alemanya
Més enllà dels reptes ja esmentats, el Brexit és un dels grans desafiaments per l’automoció alemanya. Això no només és degut al fet que el Regne Unit és un dels seus principals mercats; a l’arxipèlag britànic també s’hi troben un gran nombre de fàbriques i centres productius on operen empreses alemanyes. Si no es concreta un Brexit amb acords favorables per la importació, aquest fet podria significar greus pèrdues econòmiques per l’automoció alemanya.
El Brexit, doncs, és l’últim escull que haurà de sumar l’automoció alemanya per sortir de la crisi. Sumat a la digitalització, l’electrificació, la conducció autònoma i la Covid-19, dibuixa un futur molt complicat per la indústria de l’automoció alemanya. Tanmateix, el país germànic ja ha encetat un paquet de mesures fortes i decidides per no abandonar el sector a la seva sort.