Consorci de Formació Professional d'Automoció

Taller cotxes

La segona convocatòria del Projecte Estratègic de Recuperació i Transformació Econòmica del vehicle elèctric i connectat (PERTE-VEC) encara no s’ha obert, però ja comença amb polèmica. La Confederació Espanyola de Tallers de Reparació d’Automòbils i Afins (Cetraa) i la Federació Espanyola d’Empresaris de Tallers d’Automoció (Conepa) han exigit poder participar en la repartició dels fons europeus.

Les dues institucions patronals han enviat una carta conjunta a la secretaria general d’Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa demanant que no se’ls aparti d’aquestes subvencions al representar “un col·lectiu crucial” en la indústria de l’automòbil. Segons van manifestar, no té sentit que se’ls deslligui del camí a la mobilitat sostenible.

Els tallers de cotxes donen feina a 150.000 persones

Segons les dades d’aquestes institucions, la pos venta de cotxes inclou 43.000 empreses, la majoria pimes. En total, donen feina a més de 150.000 persones i van facturar més de 12.000 milions d’euros l’any passat. Però el més important, asseguren des de Cetraa, és que el seu sector té com a objectiu que els vehicles que estiguin circulant ho facin en plenes garanties per protegir la seguretat viària a les nostres carreteres. Per això, asseguren, són un eslavó imprescindible en tota la cadena de l’automoció.

La primera convocatòria dels PERTE-VEC van prescindir dels tallers de cotxes. A principi de 2021, tant Conepa com Cetraa van elaborar un exhaustiu pla per sol·licitar la participació en aquest suport econòmic. El títol de l’informe en qüestió era “Aportació dels tallers d’automoció en la mobilitat sostenible” Tanmateix, no van rebre una resposta positiva. En realitat, no van rebre cap resposta. Dos anys després, ho tornaran a intentar.

Un Perte-Vec diferent a la primera convocatòria

El cert és que la primera convocatòria estava monopolitzada pels grans projectes de fabricació, com el Future: Fast Forward, iniciativa liderada per Seat i Volkswagen que possibilitarà una inversió de 10.000 milions d’euros i la creació de 145.000 llocs de treball. Pel que fa a aquesta segona convocatòria, el ministeri ja ha afirmat que canviarà certs punts de prioritats. Per aquest motiu, els tallers de cotxes no volen quedar-se enrere de les ajudes.

En aquest sentit, les ajudes que volen demanar estan vinculades a quatre grans grups. El primer, la necessitat de formació continua de professionals per adaptar-se als nous formats de mobilitat. El segon punt és inversió en digitalització de les empreses, sobretot en processos interns de gestió i relació amb els clients. La tercera branca d’ajudes seria per la instal·lació i equipament per vehicles hipertecnificats, amb funcions com ADAS, elevadors o alineadors d’última generació.

D’aquesta forma, Cetraa i Conepa s’uneixen per traslladar un missatge de força per fer valer la seva importància clau dins de tot l’organigrama de l’automoció. L’objectiu últim és donar millor servei al client directe i no quedar-se enrere de la transformació cap a la mobilitat sostenible.