El pas cap a la mobilitat elèctrica està agafant velocitat a Europa, alineada amb les metes de descarbonització establertes per la Unió Europea. Tot i això, la velocitat d’adopció de vehicles elèctrics oscil·la de forma significativa entre els diferents països. Del mateix mode, la quota de mercat dels vehicles elèctrics i la proporció d’aquests per resident varien notablement. En aquest escenari, un estudi dels països europeus que registren més vehicles elèctrics per habitant mostra dades captivadores.
Durant la primera meitat de 2023, Europa va comptabilitzar la venda de 938.912 nous vehicles elèctrics, segons les estadístiques de l’Associació Europea d’Indústries d’Automoció (ACEA). Aquesta dada inclou els països de la Unió Europea, els membres de l’Associació Europea de Lliure Comerç i el Regne Unit.
Progrés de la mobilitat elèctrica
Si ens centrem en la Unió Europea, entre gener i juny de 2023 es van vendre un total de 703.586 vehicles elèctrics, la qual cosa suposa el 12,9% de totes les vendes de nous vehicles (5.438.653) durant el primer semestre. Aquesta quota representa un rècord per als vehicles elèctrics purs, que pràcticament equilibren en vendes als dièsel. De fet, al juny es van vendre més vehicles elèctrics que dièsel.
Les matriculacions de vehicles elèctrics han experimentat un augment estratosfèric del 53,8% en comparació amb el mateix semestre de l’any anterior. Països Baixos (+90,1%), Alemanya (+64,4%) i França (+52%) són els països que han registrat un increment més sobresortint en aquest aspecte.
Diferents velocitats de desenvolupament
És patent que el desenvolupament i implementació del vehicle elèctric està tenint lloc a velocitats diferents a tota Europa. L’exemple més extrem és Islàndia, on la proporció de nous vehicles elèctrics per habitant és 86 vegades superior que a Bulgària, el país amb la taxa més baixa.
Els països on es venen més vehicles elèctrics per habitant són Islàndia, Noruega i Luxemburg, marcant una distància considerable amb el següent grup format per Suècia, Dinamarca, Bèlgica i Països Baixos.
A continuació, hi ha set països que matriculen entre 200 i 300 vehicles elèctrics per cada 100.000 habitants. Aquests països són Irlanda, Finlàndia, Suïssa, Alemanya, Àustria, el Regne Unit i França. Curiosament, aquests països també figuren entre els més rics de la Unió Europea en termes de renda per càpita.
Tot i això, no sempre hi ha una correlació directa, i un exemple d’això és Portugal. Durant l’any 2023, Portugal ha matriculat aproximadament tres vegades més vehicles elèctrics per habitant que Itàlia o Espanya. Mentre que a Portugal s’han registrat 167,4 vehicles elèctrics per cada 100.000 habitants, a Espanya i Itàlia malament se superen els 50. Aquest augment a Portugal s’ha atribuït a millores en la infraestructura de recàrrega i mesures per a promoure la mobilitat elèctrica.
Espanya es troba més a prop dels països amb menor adopció de vehicles elèctrics que dels líders. Tot i matricular aproximadament quatre vegades més elèctrics per habitant que Bulgària, està 22 vegades per sota d’Islàndia i 20 vegades per sota de Noruega.
Encara que no tot pot atribuir-se a les diferències en el poder adquisitiu, sí que existeix una certa correlació. Els països amb major proporció de vehicles elèctrics per habitant, com Luxemburg i Irlanda, també són els més rics en termes de renda per càpita a la Unió Europea. La llista de països més rics continua amb Dinamarca, Països Baixos, Àustria, Suècia, Bèlgica, Alemanya, Finlàndia i Malta. Aquests deu països, a excepció de Malta, són on més vehicles elèctrics nous s’han matriculat per habitant durant l’any 2023.