Consorci de Formació Professional d'Automoció

A causa del coronavirus, l’automoció espanyola espera una reducció de 700.000 unitats a la producció anual de vehicles d’enguany. Així, la fabricació d’automòbils cauria un 24,8% respecte de l’any 2019. La predicció es basa a les dades de producció del mes de març. En total, es van produir 143.737 vehicles, un 45% menys que el mateix mes de 2019. Aquesta caiguda va ser causada per l’atur a la producció a les fàbriques un cop decretat l’estat d’alarma el passat 16 de març. A més, cal tenir en compte que durant la major part del mes d’abril els centres de producció també han estat aturats.

Pel mes de maig, l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions ANFAC espera un volum de producció un 50% menor que el maig de 2019. La causa és que l’activitat a les fàbriques anirà tornant de manera gradual. A més, encara hi ha incertesa sobre com el coronavirus afectarà la demanda d’automoció i quan obriran els concessionaris. La manca d’informació, doncs, provocarà una reducció addicional de la fabricació per evitar possibles acumulacions d’stock.

El mes de gener, el sector esperava arribar a produir tres milions de vehicles. Ara, a conseqüència del coronavirus, l’automoció s’ha posat com a objectiu els dos milions d’unitats. Caure per sota d’aquesta xifra significaria el volum de producció més baix des de 2012, quan se’n van fabricar 1,97 milions. Tot plegat també tindrà conseqüències a l’àmbit laboral. A mesura que els treballadors tornen a les fàbriques, s’hauran d’anar retirant els ERTOs per causa de força major. Tanmateix, la caiguda a la producció i la crisi econòmica farà que, molt probablement, les empreses del sector optin per convocar ERTOs per causes organitzatives i de producció.

L’automoció demana ajuts al govern de l’Estat per reactivar la demanda i superar el coronavirus

La situació d’incertesa en la qual viu l’automoció a causa del coronavirus ha provocat que el gruix del sector demani accions al govern de l’Estat per incentivar la demanda. Per això, les associacions de fabricants ANFAC i SERNAUTO, així com les de distribució i comercialització, FACONAUTO GANVAM, han emès un comunicat conjunt demanant “de manera urgent i com abans millor” un pla de xoc amb mesures per recuperar el sector. En aquest comunicat, les diferents associacions recorden la importància d’un sector “responsable del 10% del PIB i del 9% de l’ocupació”. Un sector, afegeixen, “clau per la recuperació econòmica d’Espanya”.

En una carta enviada a Reyes Maroto, ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, l’automoció recorda que “l’automoció és un sector tractor sobre la resta de l’economia”. A més, afegeixen les associacions, “els ajuts al sector tenen un alt retorn d’ingressos fiscals”. En aquest sentit, el comunicat assegura que “cada milió d’euros destinat a ajudes a la renovació del parc suposa 1,7 milions de recaptació fiscal i injecta 3,4 milions més al PIB nacional”.