Consorci de Formació Professional d'Automoció

Fabricació cotxes octubre

La guerra d’Ucraïna, la crisi dels components, la falta de semiconductors, la pujada de l’energia, tots aquestes qüestions van fer que la producció de vehicles a 2021 fos un 2,5% inferior que en el pitjor de la pandèmia. En aquest 2022, la fabricació de cotxes ha pujat, però la veritat és que la majoria d’aquests problemes continuen i el marge de creixement, en aquest context, és limitat.

L’Associació Espanyola de Fabricants de Cotxes i Camions (Anfac) ha anunciat les dades de l’any i encara que la producció ha crescut un 2,8%, encara no pot parlar de creixement. Segons les xifres presentades, en els deu primers mesos de l’any s’han fabricat 1.806.642 vehicles. Aquesta xifra supera en poc les 1.757.280 unitats assemblades l’any anterior.

Fabricació de cotxes: Xifres encara molt lluny de les de 2019 i la prepandèmia

Si parlem en termes prepandèmia, la xifra encara està molt lluny de les 2.397.278 unitats muntades l’any 2019. L’acumulat actual representa, comparativament, una caiguda de la producció d’un 24,6%. Tanmateix, a l’octubre es van fabricar 204.987 unitats, un 24,2% més que l’octubre passat. Podria semblar que aquesta xifra inicia una tendència a l’alça, però les variables encara són massa atzaroses.

En aquest sentit, els fabricants de cotxes asseguren que “aquesta millora no ens permet parlar d’una recuperació del sector, ja que algunes problemàtiques, com la mancança de xips o la guerra encara són vigents”. Per l’Anfac, aquest lleuger augment de la producció es deu en la que la recuperació de determinats components ha possibilitat donar per acabats alguns cotxes que continuaven aturats a fàbrica.

Els turismes i tot terrenys, els vehicles que més creixen

L’estudi de l’Anfac determina que els vehicles que més creixen són els turismes i els tot terrenys. En total, aquests vehicles han crescut un 26,7% fins a arribar a les 164.283 unitats. Els vehicles industrials i comercials també han crescut, però en aquest cas no tant, arribant a les 40.705 unitats.

Si parlem de mobilitat verda, les motoritzacions alternatives han pujat un 46,1% fins a arribar a les 30.635 unitats. Ara mateix copen el 14,9% de la quota de fabricació.

Les exportacions també pugen tímidament

Quant a les exportacions, puja un 1,1% respecte al mateix període de l’any passat. És la primera vegada que puja en un any. La xifra d’enviaments a l’estranger és d’1.541.145 vehicles. Això vol dir un descens d’un 21,15& respecte a l’any anterior a la pandèmia.

La realitat de les exportacions explica que el 85,3% de cotxes que es fabriquen a l’estat espanyol no es queden al seu territori. En octubre, per exemple, es van exportar fins a 171.769 vehicles, un 20% més que en 2021. Pel que fa als territoris, el 70,5% de cotxes es queden a la Unió Europea. En Alemanya, França, Itàlia, Regne Unit i Turquia han crescut molt les importacions de cotxes fabricats a Espanya. En alguns territoris, l’augment va arribar a superar el 50%.