Les Noves Normatives i la Mobilitat Sostenible
Les estacions de càrrega per a vehicles elèctrics en els estacionaments estan esdevenint una necessitat ineludible, especialment per a les grans companyies de transport que busquen adaptar-se a les noves tendències ecològiques.
Recentment, el Govern, a través del Ministeri de Transició Ecològica, ha introduït una normativa innovadora. Segons aquesta, tots els edificis de naturalesa no residencial que disposin d’un estacionament amb capacitat per a més de 20 vehicles estan obligats a instal·lar estacions de càrrega elèctrica dins d’aquest any. Aquesta mesura busca garantir que hi hagi una infraestructura adequada en relació amb el nombre total de places d’estacionament. Concretament, s’estableix que hi hagi una estació de càrrega per cada 40 places o la seva fracció, fins a arribar a 1.000 places. A partir d’aquí, es requerirà una estació addicional per cada 100 places addicionals o la seva fracció.
Impacte en la Flota de Camions
Fenadismer, en converses amb el Ministeri, ha confirmat que aquesta regulació no estableix diferències basades en el tipus de vehicle que ocuparà l’estacionament. Això implica que les empreses de transport que tenen estacionaments específics per a la seva flota de camions també hauran d’adaptar-se a aquesta normativa. És important assenyalar que, malgrat els esforços per promoure la mobilitat sostenible, la majoria dels camions que circulen per Espanya encara utilitzen dièsel. Aquesta preferència es deu principalment a l’escassa presència de camions elèctrics en el mercat actual, tot i que hi ha algunes excepcions, com ara models dissenyats específicament per a la distribució de curta distància.
D’acord amb les dades més recents de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), el nombre de camions elèctrics registrats a Espanya és de 2.695, la qual cosa representa un escàs 0,6% de la flota total de transport del país.