La principal empresa catalana amb el titular més impactant de la setmana: “Seat es desvaneix”. Al Saló Internacional de l’Automòbil de Munic, el protagonista de la controvèrsia és el CEO de Volkswagen, Thomas Schäfer, que ho veu clar: “El futur de Seat es veu amb el nom de Cupra”. Els rumors s’han confirmat després de constatar que Seat no presentava cap iniciativa al prestigiós saló. Però, com hem arribat a aquest punt? Una trajectòria de 73 anys que ha marcat les vacances de molts, però que ara s’acosta al seu final, amb promeses d’automòbils híbrids i elèctrics.
L’impacte econòmic de Seat a Catalunya
Primerament, Seat, el colós automobilístic amb seu a Martorell i part del conglomerat Volkswagen, és l’empresa que més ingressos genera a Catalunya, amb uns impressionants 10.513 milions d’euros. Malgrat tancar el 2021 amb pèrdues, el 2022 va ser positiu, amb uns guanys de 67,5 milions d’euros postimpostos. Aquest any, la seva estratègia es centra en l’electrificació i en potenciar Cupra, que ha estat una font d’èxit en els darrers temps, representant el 40% de les vendes totals. De fet, els resultats de Seat són els segons millors en la seva història a Espanya, només superats pel 2019. Des de l’empresa, es valora aquesta fita com un gran èxit, tenint en compte les adversitats com la crisi de subministraments i l’augment dels preus de les matèries primeres.
Actualment, Seat compta amb més de 12.000 empleats a Martorell i una producció anual de 480.000 vehicles. La seva planta és la més gran d’Espanya, amb una extensió equivalent a 400 camps de futbol. Exporten 45 models diferents a més de 70 països. Com a detall, l’empresa va premiar els seus treballadors amb una bonificació de 1.559 euros després d’un 2022 profitós.
Per què aquest canvi? Volkswagen ha destacat al saló de Munic la seva decidida aposta per Cupra. Aquesta serà la seva marca esportiva, mentre que Skoda, Volkswagen i Audi ocuparan altres segments del mercat. Mentre altres marques del grup han presentat els seus plans per a vehicles híbrids i elèctrics, Seat no ho ha fet. A més, la imminent prohibició de vendre cotxes de gasolina i dièsel a Europa a partir del 2035 posa Seat en una situació delicada.
Cupra: La nova estrella de la marca
Diversos esportistes de renom, com Alexia Putellas, Marc ter Stegen, Ansu Fati, Saúl Craviotto o Melvyn Richardson, són ambaixadors de Cupra. La marca es destaca per la seva estètica atractiva i esportiva, com han assenyalat diversos usuaris a les xarxes.
Schäfer ha comentat a la revista Autocar que, malgrat els intents de revitalitzar Seat, la marca ha tingut dificultats en els darrers anys, i el potencial de Cupra ha estat determinant en la seva decisió.
Però per als més nostàlgics, la transició cap a Cupra no serà immediata. La desaparició de Seat serà gradual, i els seus models actuals continuaran produint-se fins al final del seu cicle de vida. Tot i això, les dues marques tenen trajectòries diferents. Mentre que Seat ha patit les conseqüències de la crisi dels semiconductors i la inflació, Cupra ha experimentat un creixement espectacular.
Sense el mític Seat 600, la història de Catalunya i Espanya hauria estat diferent. Aquest vehicle va ser un símbol d’una època i va impulsar una indústria automobilística que encara és una de les més potents d’Europa. Seat ha representat una part significativa de l’economia catalana i espanyola.
La decisió ha sorprès molts aficionats de Seat. Com ha assenyalat el CEO, la decisió no ha estat precipitada. Es preveu que Seat desaparegui definitivament al 2030, posant fi a 77 anys d’història com a motor de Catalunya.