Seat i els representants dels sindicats estan negociant la flexibilització de la producció a la fàbrica de Martorell. L’objectiu és el de reorganitzar la producció per tal d’adaptar-se a la restricció global en el subministrament de semiconductors que ha provocat la Covid-19. La mancança d’aquests components està provocant una reducció temporal a la capacitat de producció d’automòbils de la fàbrica de Seat. Per tal de fer front a aquesta situació, Seat negociarà amb els sindicats la posada en marxa d’un ERTO. Malgrat aquest contratemps, la direcció de Seat s’ha mostrat “optimista” en els resultats anuals previstos per l’any 2021.
Aquesta escassetat és conseqüència de la Covid-19, que ha obligat als fabricants de semiconductors a prioritzar la producció a altres sectors, com ara l’electrònica de consum. Segons Seat, a aquest fet se li ha sumat “la ràpida recuperació del sector de l’automòbil”. Així, tot plegat ha provocat que “la indústria, inclòs el Grup Volkswagen, s’enfronti a una mancança dels components electrònics necessaris”.
Seat negociarà un ERTO amb els treballadors per reduir els ritmes de producció
Seat, doncs, reorganitzarà la planificació de la seva producció per tal d’adaptar-se a aquestes circumstàncies. A partir del 25 de gener i fins a l’abril, la Línia 2 de Martorell reduirà el seu ritme de producció, passant de dos a tres torns. Tanmateix, la Línia 1 incrementarà la producció fins als tres torns per satisfer la demanda del Seat Ibiza i el Seat Arona. L’empresa d’automoció ha anunciat que els centres de Barcelona i de Components també aplicarà aquest tipus de mesures de flexibilització.
A partir de l’abril, Seat intentarà anar recuperant els ritmes de producció que s’estan veient afectats per l’escassetat de materials semiconductors. Per això, l’empresa d’automoció preveu accelerar la fabricació dels models Leon i Formentor a partir del segon quadrimestre de l’any.
Davant la previsió de reduir els nivells de producció, Seat negociarà amb els sindicats la posada en marxa d’un ERTO. Les condicions d’aquest expedient de regulació temporal de l’ocupació, previst a partir del 25 de gener, es determinaran durant el període de negociacions.
“Som optimistes amb les perspectives per al conjunt de 2021”
El vicepresident de Recursos Humans i Organització de Seat, Xavier Ros, ha justificat aquestes mesures afirmant que “la restricció del subministrament de semiconductors exigeix flexibilitzar les previsions de producció”. Tanmateix, Ros assegura que “som optimistes amb les perspectives per al conjunt de l’any 2021”. L’any vinent, doncs, el directiu preveu bons resultats “per l’alta demanda dels models fabricats a la planta de Martorell”. Xavier Ros també ha volgut agrair als sindicats “la seva flexibilitat per adaptar les previsions de producció”.
Per la seva part, el secretari general d’UGT a Seat, Matías Carnero, ha lamentat que “la Covid-19 ens obliga a prendre, un cop més, una decisió imprevista”. Així, el representant d’UGT indica que “ara haurem d’ajustar la producció, tot intentant minimitzar els efectes negatius per la plantilla”. Amb tot, Carnero preveu que l’acceleració de la producció a partir del segon quadrimestre “pot generar més necessitat de mà d’obra en els mesos vinents”.
Rafael Guerrero, secretari general de CCOO a Seat, ha volgut valorar “la capacitat de fer front col·lectivament aquesta situació, negociant un ERTO amb l’objectiu de mantenir l’ocupació”. En paraules de Guerrero, “aquest mateix compromís ens ha de permetre encetar el procés de transformació tecnològica de l’automoció, i així esdevenir en una empresa líder en el sector de la mobilitat sostenible”.