Consorci de Formació Professional d'Automoció

L’empresa d’automoció Seat incorporarà a la seva fàbrica de Martorell el robot més gran de la seva història. Es tracta d’un model de més de dos metres i mig d’alçada i tres tones de pes. La seva funció serà la d’acoblar les parts més pesants dels vehicles amb una precisió mil·limètrica. En total, hi haurà dues unitats d’aquest robot, que s’unirà a les més de 2.200 màquines presents a la planta de Seat. Els nous models tenen una capacitat de càrrega de 400 quilograms, i estan equipats amb un software que permet portar a terme un manteniment preventiu.

Segons Miguel Pozanco, responsable de Robòtica a Seat SA, la companyia necessitava un robot més gran «per transportar i muntar les peces més voluminoses del cotxe sense afectar la seva estructura».

«Els nous robots porten a terme dues operacions al mateix tems, incrementant la qualitat de les peces»

Miguel Pozanco, responsable de Robòtica a Seat SA

Els nous robots de Seat treballen en paral·lel amb les altres 2.200 màquines que operen a la fàbrica de Martorell. A més, cal sumar els 1.700 treballadors i treballadores que, de manera conjunta, fabriquen la carrosseria d’un cotxe en 68 segons. La incorporació d’aquests robots, doncs, simplifica el muntatge dels vehicles i redueix l’espai que ocupen a la línia de fabricació. Tal com indica Pozanco, «aquests robots acoblen conjunts fonamentals dels automòbils, com són els laterals». A més, el responsable de Robòtica de Seat afirma que «en poder aixecar més pes, porten a terme dues operacions al mateix temps, incrementant la qualitat de les peces».

Les claus del nous robot de Seat

Els nous robots de Seat signifiquen una passada endavant per la capacitat productiva de la planta de Martorell. L’empresa d’automoció ja comptava amb altres robots semblants. De fet, alguns d’ells tenen una capacitat de càrrega superior a la dels nous models. Tanmateix, Miguel Pozanco explica una diferència crucial que els fa determinants i necessaris. «No és el mateix carregar una galleda d’aigua amb el braç enganxat al cos que amb el braç estès». En aquest sentit, Pozanco indica que els nous robots de Seat «poden transportar 400 quilograms a gairebé quatre metres del seu eix central».

D’altra banda, aquests robots estan equipats amb la tecnologia més actual de la Indústria 4.0. Concretament, porten implementat un software que permet el seu monitoratge a distància. Així, els operaris de la fàbrica poden comprovar el seu funcionament, les dades de consum dels motors o la temperatura, entre altres indicadors. «Amb l’anàlisi d’aquestes dades podem avançar-nos a qualsevol imprevist», destaca Pozanco. Aquest factor permet fer un manteniment predictiu de les màquines que, en conclusió, possibilita assegurar la qualitat i precisió dels robots «de manera continuada».