Mentre es decideix quines empreses lideraran el procés de reindustrialització de les plantes Nissan a la Zona Franca, el ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme va anunciar ahir que atorgarà al Hub de descarbonització que articuli el projecte fins a 108 milions d’euros entre préstecs i subvencions.
Aquests diners formen part del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat, més conegut com a Perte VEC. En total, hi ha estipulats 877,22 milions d’euros per aquest projecte, segons la resolució que es va fer pública el dilluns.
Resolució final del concurs per la reindustrialització de les plantes Nissan
A principis d’octubre es va ajornar per tercer cop la decisió definitiva sobre qui guanya el concurs per liderar el nou hub de descarbonització. De moment, està batejat com Hub Tech Factory SL. La decisió serà aquest 31 d’octubre, si no hi ha un altre ajornament perquè totes les parts interessades puguin presentar la millor versió del seu projecte.
Un dels problemes del pla de reindustrialització és que les administracions no han aconseguit un acord amb el grup immobiliari Goodman, per aconseguir arrendar la parcel·la dels terrenys a preu de mercat. Aquesta ajuda de 107,85 milions, un 2,6% més del que s’esperava, segur que farà accelerar tots els processos.
El Grup Volkswagen el més afavorit pel Perte
Aquests 108 milions no són la partida més gran del Perte VEC. Tan sols són la tercera. L’empresa més afavorida és el Grup Volkswagen, que s’emporta el 44,6 % del total. D’aquesta forma, rebran 397,4 milions d’euros entre subvencions i finançament. Tanmateix, el Grup VW esperava almenys 800 milions per començar construir una gigafactoria a la localitat valenciana de Sagunto.
Després de VW, la més beneficiada serà Mercedes, amb 170,47 milions d’euros per fabricar el monovolum Premium elèctric. Això significa un augment d’un 6,7 % de la proposta inicial.
Entre la resta de partides, destaquen els 52,21 milions per la fàbrica Stellantis a Saragossa, on es vol que es produeixin el Peugeot e-208 i el Lancia Ypsilon elèctric. Per la seva part, Renault Espanya rebrà 40,06 milions per crear un ecosistema industrial innovador per a la fabricació del vehicle elèctric i connectat a Espanya. “El Perte ha d’incloure els vehicles híbrids per aconseguir que sigui efectiu”, va assegurar José Vicent de los Mozos, responsable de fabricació de Renault.
Més enllà dels fabricants de cotxes
Per la seva banda, Ford va rebutjar participar en el programa d’ajudes, encara que havia aconseguit 106,3 milions d’euros. El problema es que l’empresa americana ha tingut que endarrerir la fabricació del seu vehicle elèctric fins a 2026. El Govern ja ha anunciat que hi haurà un segon Perte en el primer trimestre de 2023.
Més enllà dels fabricants de cotxes, les ajudes també han afavorit a Sapa Operacions SL, una companyia especialitzada en la producció de sistemes de propulsió i de gestió d’energia per a vehicles militars pesats. En total, rebran 36 milions d’euros. Faurecia Interior Systems SALC Espanya, la firma d’autobusos Irizar o la companyia de peces Fagor Electrònica també rebran ajudes.