Nissan ha fet pública avui la seva intenció de tancar les seves plantes a Barcelona Zona Franca, Montcada i Sant Andreu el desembre de 2020. El tancament de les instal·lacions suposarà la pèrdua de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 d’indirectes. Així, s’han confirmat els presagis que des de feia mesos apuntaven a aquesta mesura. Durant els darrers anys, la planta de Barcelona produïa al 25% de la seva capacitat.

Vista aèria de la fàbrica de Nissan de Barcelona.
El futur de les fàbriques de Nissan a Barcelona porta mesos en entredit. Imatge: Nissan

 

Un cop anunciada la intenció de tancar la fàbrica, s’obre un període de consultes entre representants de l’empresa japonesa d’automoció i dels treballadors. La decisió de posar fi a l’activitat industrial a Barcelona no té efectes sobre les fàbriques de Nissan a Àvila i Cantàbria. Tampoc tindrà incidència sobre les activitats de màrqueting de Nissan a l’Estat, ni a la seva xarxa de concessionaris.

Nissan Barcelona, referent de l’automoció a Catalunya, dirà adéu al desembre

El tancament de la fàbrica de Nissan a Barcelona suposarà la fi dir adéu una de les instal·lacions referents de l’automoció catalana. La planta va iniciar la seva activitat l’any 1983. Actualment, donava feina de manera directa a un total de 3.000 treballadors. A més, generava uns 20.000 llocs de treball indirectes. En aquest sentit, el president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, ha dit que “tenim una llarga història de fabricació a Barcelona”. Per això “la proposta anunciada avui serà molt difícil per moltes persones”, ha afegit de Ficchy.

Per la seva banda, el president i CEO de Nissan Makoto Uchida ha afirmat que “la proposta del tancament de la planta de Barcelona és el resultat d’un extens estudi per reduir l’excés de capacitat de producció i millorar la competitivitat general”. Uchida també ha recordat que aquesta decisió “no s’ha pres a la lleugera, sinó que és per assegurar el futur més sòlid possible per la marca”.

El tancament de les fàbriques a Catalunya es veia venir des de mesos enrere

El tancament de Nissan Barcelona ha arribat després de mesos d’incertesa sobre el futur de la planta. Durant els darrers anys, els volums de producció de la fàbrica havien caigut fins al 25% de la seva capacitat. A més, l’entrada en vigor del Brexit va incrementar encara més la incertesa sobre el futur de la planta. A tots aquests factors se’ls va sumar la sobtada crisi de la COVID-19, que va obligar a una aturada gairebé total a les fàbriques catalanes.

Makoto Uchida ha assegurat que el tancament de Nissan Barcelona és una mesura per “assegurar un futur de la companyia a Europa i tot el món”. El màxim responsable de l’empresa d’automoció ha afirmat que “estem prenent passades per millorar la nostra posició i rendibilitat en un mercat altament competitiu”.

Els treballadors de Nissan Barcelona han iniciat les protestes pel tancament de la planta

Les reaccions dels treballadors afectats pel tancament de Nissan Barcelona no s’han fet esperar. Aquest mateix matí, centenars de treballadors s’han manifestat a les proximitats de la fàbrica. A aquestes protestes s’hi han sumat el tall de carrers i la crema de pneumàtics. Amb aquestes accions, els treballadors busquen que l’empresa japonesa busqui formes de donar viabilitat a la planta i evitar-ne el tancament.

Tot i que les protestes s’han intensificat avui, el cert és que aquestes han tingut lloc en repetides ocasions durant els últims mesos. Ja al febrer, van protagonitzar talls a la Ronda Litoral i concentracions davant la Delegació del Govern Espanyol a Catalunya. A finals d’abril, van convocar una vaga indefinida (que encara es manté) en contra de la incertesa sobre el futur de la fàbrica.

Amb l’anunci de les intencions de Nissan de tancar les seves plantes a Barcelona s’ha iniciat un període de consultes amb els representants dels treballadors. En relació amb aquestes consultes, Gianluca de Ficchy ha garantit que “estem compromesos a debatre el pla amb total transparència i respecte amb tots els treballadors, i escoltarem les opinions dels representants de la nostra plantilla i tots els nostres socis a Catalunya i la resta de l’Estat”. Frank Torres, vicepresident executiu de Nissan a Rússia, serà l’encarregat de gestionar els debats amb els treballadors.

This Post Has 3 Comments

Comments are closed.

Close Menu