La patronal de petites i mitjanes empreses PIMEC, juntament amb l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, ha organitzat el PIMEC Fòrum Transformació del sector de l’automòbil. Al llarg d’aquesta jornada s’ha parlat sobre els reptes del futur de l’automoció catalana, més connectada i sostenible. Diversos directius de les principals indústries d’automoció van parlar sobre les seves estratègies per fer front a aquests reptes. A més, es va organitzar una taula rodona sobre com les indústries auxiliars del sector estan fent front a aquests canvis.
L’acte va estar inaugurat per Àngels Chacón, consellera d’Empresa i Coneixement i per Antoni Cañete, secretari General de PIMEC. A més, entre d’altres va comptar amb la participació de Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya; Francesc Corbero, director general de Comunicació de NISSAN i Antonio Calvo, director de mobilitat sostenible de SEAT. Finalment, va estar clausurat per Josep González, president de PIMEC i per Núria Marin, alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat.
Els nous reptes de l’automoció catalana
Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, ha recordat que “el sector ha viscut crisis de tots els colors”. Ara, s’enfronta al repte d’avançar cap a una mobilitat més sostenible. A més, Catalunya haurà de fer front al creixement dels mercats estrangers. En aquest sentit, el president del CIAC ha apuntat que les previsions per l’any 2030 apunten que només el 5% dels automòbils estaran fabricats a Europa.
La posició dominant dels països asiàtics (sobretot la Xina i Corea del Sud) a la fabricació de bateries fa preveure un trasllat cap a l’Àsia de la indústria de l’automoció. Per tal de fer front a aquest nou horitzó, Valls reclama un gran esforç per tal d’adaptar-se als canvis. Canvis que, segons Valls, obriran “noves oportunitats de negoci” per a les companyies que estiguin més preparades.
A més, a partir de l’any 2020 entrarà en vigor la nova normativa europea sobre emissions de CO2 per a turismes i furgonetes. Un cop sigui vigent, establirà les restriccions sobre emissions més estrictes del món. De fet, s’espera que aquestes restriccions s’incrementin en els anys següents.
Els fabricants: “ho tenim tot per desenvolupar el sector, però ens cal cooperació”
Antonio Calvo, director de mobilitat de SEAT, ha assenyalat la importància de crear una nova regulació perquè l’automoció catalana pugui incorporar-se a aquesta transformació. En aquest sentit, ha destacat el “gran repte” que suposarà la nova normativa d’emissions de la Unió Europea. Calvo ha reclamat que, de cara a aquest nou escenari i a les possibles sancions, les administracions acompanyin el sector de l’automoció.
Francesc Corbero, director general de Comunicació de Nissan, també ha destacat la importància que jugarà el sector públic a la nova automoció. “A Catalunya ho tenim tot per desenvolupar el sector però ens cal cooperació”, ha dit Corbero. A més, el directiu de Nissan, ha fet veure la importància que la indústria auxiliar catalana faci una passada cap endavant en matèria d’innovació. Corbero ha declarat que “si la indústria auxiliar catalana vol ser la primera opció dels grans fabricants, haurà de fer el mateix esforç inversor en innovació per adaptar-se als canvis”.
La indústria auxiliar catalana s’adaptarà als nous reptes amb “imaginació i tecnologia”
Les empreses auxiliars de l’automoció catalana han citat “la formació, la robotització i l’especialització” com a elements clau per reinventar-se. També han recordat que el sector es troba en un procés de canvi constant, però que “tot canvi genera oportunitats i amenaces, i ens intentarem adaptar amb imaginació i tecnologia“. Albert Giralt, conseller delegat del Grup Vilardell Purtí, ha recordat que la seva companyia s’ha pogut mantenir tot i “sortir més d’un cop a les esqueles”. La clau d’aquesta circumstància, ha dit Giralt, ha estat mantenir la visió global del sector, així com saber adaptar-se als canvis.