Consorci de Formació Professional d'Automoció

La cadena de valor de l'automoció haurà de transformar molts dels seus processos per adaptar-se al vehicle elèctric
L’automoció haurà de transformar molts dels seus processos per adaptar-se al vehicle elèctric | TRANSPORT INTELLIGENCE

 

La consultora Transport Intelligence (TI) ha realitzat un estudi sobre el futur de la logística de l’automoció. Segons les dades que ha recollit, es preveu un creixement anual neutre fins a l’any 2023. Tanmateix, Transport Intelligence apunta que l’evolució del vehicle elèctric i l’economia circular permetrà capgirar aquesta tendència i fer créixer el sector. Així doncs, TI observa que l’economia circular tindrà un impacte positiu sobre les companyies amb serveis de transports domèstics. També se’n beneficiaran les empreses de transport per carretera o les de logística especialitzades de valor afegit. D’altra banda, la consultora avisa que “hi haurà conseqüències negatives per les companyies de transport internacional i transitaris de mercaderies”.

Pel que fa al vehicle elèctric, TI destaca que, per donar resposta a les necessitats de l’automoció, els proveïdors de logística “hauran de desenvolupar capacitats de gestió de la informació”. A més, tindrà una gran importància que les marques utilitzin materials més lleugers en la fabricació dels seus vehicles. Per exemple, firmes com BMW, Honda o Toyota ja han començat a substituir l’acer per materials com la fibra de carboni. Alhora, marques com Ford, Jaguar o Audi utilitzen l’alumini de manera extensiva en l’assemblatge dels seus automòbils.

La logística de l’automoció va caure un 20,4% durant el 2020

Malgrat les previsions lleugerament positives de Transport Intelligence pel que fa a l’evolució de la logística en automoció, el seu estudi recorda els greus efectes que la Covid-19 ha tingut sobre el teixit industrial del sector. Tant és així que, segons la consultora, el mercat de l’automoció ha tancat el 2020 amb una caiguda a tots els volums del 20,4% a escala mundial. A Catalunya, de fet, la Generalitat va haver de destinar una partida de 7,3 milions d’euros per reforçar un sector logístic molt colpejat pel coronavirus. L’informe explica que la logística de l’automoció s’ha vist sacsejada per dues crisis, una “cíclica” i una altra “secular”. Així, la pandèmia ha multiplicat els efectes de la crisi a la qual ja s’enfrontava el sector abans d’arribar al 2020. Particularment, però, la crisi causada per la Covid-19 ha tingut “un impacte profund” a tots els segments de la indústria. El coronavirus, doncs, ha delmat la capacitat productiva dels fabricants, alhora que ha reduït el poder adquisitiu dels consumidors.

L’estudi de Transport Intelligence també apunta que alguns dels mercats més tradicionals s’han vist especialment afectats per la crisi. Així doncs, països com els Estats Units, Regne Unit o Alemanya han perdut protagonisme respecte d’un mercat emergent com és la Xina. Tanmateix, el Gegant Asiàtic també es troba enmig d’una recessió, havent sumat una caiguda a les vendes per tercer any consecutiu.

A totes aquestes circumstàncies cal sumar els efectes econòmics derivats del Brexit. Segons TI, la sortida del Regne Unit de la UE “impactarà els processos de producció de l’automoció, doblant potencialment els seus costos”.