Consorci de Formació Professional d'Automoció

L'Estat espanyol exporta set de cada deu automòbils que fabrica
L’Estat espanyol exporta set de cada deu automòbils que fabrica | ANFAC

L’any 2021 va ser especialment complicat per al sector de la logística d’automoció. A la crisi econòmica causada per la Covid-19 cal sumar l’escassetat global de components, principalment microxips i semiconductors. Aquestes dues problemàtiques han tingut un fort efecte a una indústria altament especialitzada i, per tant, molt susceptible als canvis. Per aquesta raó, l’automoció espanyola ha experimentat greus afectacions pel que fa a la producció de vehicles.

De fet, les dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC) mostren un descens a la fabricació d’automòbils en 2021 del 7,5%. La poca capacitat productiva de les fàbriques, motivada per la falta dels components necessaris, va provocar aturades a la producció i la convocatòria de diversos ERTO per part de les empreses d’automoció.

La logística d’automoció espera recuperar la normalitat a mitjans de 2023

Segons assegura ANFAC, «la crisi de microxips, sumada a la crisi causada per la pandèmia, ha provocat que els nivells de producció de l’any passat fossin inclús inferiors als de 2020». En aquest sentit, l’associació de fabricants també ha comparat les xifres del 2021 amb les de 2019, el darrer any previ a la pandèmia. Així, ANFAC indica que la producció va reduir-se un 25,6%.

L’escassetat de semiconductors, així com la consegüent caiguda a la producció, han afectat de rebot al sector logístic. La inactivitat a les fàbriques ha causat que aquest sector tingui pocs automòbils a transportar. Les previsions indiquen que aquesta problemàtica no es resoldrà fins al 2023. Malgrat que el sector preveu una millora a la producció aquest 2022, serà l’any vinent quan, en principi, l’abastiment de microxips i la producció tornin a la normalitat.

Les exportacions d’automoció continuen patint els efectes de la crisi

Tot plegat fa indicar que els operadors logístics especialitzats en automoció continuaran experimentant dificultats aquest 2022. Especialment, aquells especialitzats en l’exportació de vehicles nacionals. La causa d’aquest fet resideix al fet que el 2021, les exportacions d’automoció a Espanya van ser un 6,7% menors que el 2020.

Tanmateix, cal recordar que les exportacions suposen una activitat econòmica estratègica per l’automoció espanyola. En total, set de cada deu vehicles fabricats a l’Estat es comercialitzen fora de les seves fronteres. Els principals mercats europeus són França, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit.