El RACC destaca la intel·ligència artificial com una eina fon fonamental per avançar cap a una mobilitat més segura, sostenible i connectada. Amb motiu de la 30a edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, l’entitat ha subratllat els beneficis i els reptes d’aquesta tecnologia en l’àmbit del trànsit i la seguretat viària.
Aquest esdeveniment, que reuneix anualment institucions com l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit i associacions com P(A)T i el mateix RACC, ha tingut lloc enguany al CaixaFòrum de Barcelona. L’edició s’ha centrat en com la IA pot transformar la gestió de la mobilitat, des de la previsió de congestions fins a l’assistència vehicular, tot abordant temes com la ciberseguretat, la privacitat de dades i els desafiaments legals associats a la conducció autònoma.
Motos a Barcelona: un repte prioritari
La primera tinenta d’Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha inaugurat la jornada destacant la necessitat de reduir la sinistralitat de les motocicletes, un dels grans reptes de la ciutat. Entre les iniciatives presentades, es troben propostes innovadores com l’ús de sensors per analitzar els hàbits de conducció dels motoristes o la implementació de sistemes d’IA capaços d’alertar sobre riscos imminents.
Durant la sessió inaugural, també hi han participat el president del RACC, Josep Mateu; el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel; i Vicente Sánchez, president de P(A)T. Tots tres han coincidit en destacar la col·laboració de més de tres dècades entre entitats i administracions per aconseguir l’ambiciós objectiu de “zero víctimes” a les carreteres.
Tecnologia al servei de la seguretat viària
El president del RACC ha posat en valor les aplicacions de la IA en la gestió intel·ligent del trànsit, com la utilització de dades en temps real per millorar la fluïdesa i reduir els temps de desplaçament. A més, ha subratllat l’impacte dels vehicles automatitzats, que gràcies a la comunicació entre vehicles i infraestructures, estan configurant el futur de la conducció autònoma.
Tot i això, Mateu també ha remarcat que l’adopció d’aquestes tecnologies planteja importants desafiaments, com la regulació legal, la privacitat de les dades i la necessitat de formar professionals amb les habilitats adequades per gestionar aquesta transformació.
Predicció i assistència al volant
El programa de l’esdeveniment s’ha estructurat al voltant de dues sessions principals. La primera ha estat dedicada a analitzar com els models predictius basats en intel·ligència artificial poden contribuir a una mobilitat més segura. En aquesta taula han intervingut especialistes com Carles Pastor, Intendent Cap de la Unitat Central d’Atestats de la Guàrdia Urbana, juntament amb experts en planificació i digitalització d’infraestructures.
La segona sessió ha girat al voltant de l’ús de la IA en l’àmbit de l’assistència vehicular, centrant-se en el seu paper per augmentar la seguretat en la conducció. Professionals com Cristina Zamorano, responsable del Centre de Seguretat Viària d’Autopistas, i Josep Mensión, director dels Serveis Centrals de Bus de TMB, han compartit idees innovadores i reflexions sobre els desafiaments i avenços d’aquesta tecnologia.
Aquesta edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària consolida el seu compromís amb la innovació i la col·laboració per impulsar una mobilitat més segura i eficient, tot anticipant-se als grans desafiaments del demà.