Consorci de Formació Professional d'Automoció

Martorell, planta de Seat

Ahir era l’últim dia hàbil que tenien les empreses per acceptar els fons adjudicats pel Perte. El grup Seat-Volkswagen va esgotar els terminis fins al final. Després de setmanes de negociacions amb l’Executiu i amb les comunitats autònomes, van trobar un acord d’última hora. I, per fi, van poder anunciar l’acceptació del fons i la inversió de 10.000 milions d’euros.

D’aquesta forma, el grup Seat Volkswagen tira endavant el projecte industrial planejat a Sagunt (València) amb la construcció d’una gigafactoria de bateries. A més, segueix amb el seu pla d’electrificació de les plantes de Martorell i Pamplona. “Avui és un dia històric. Hem acceptat la resolució del Perte“, va anunciar succintament Wayne Griffiths, president de Seat i Cupra. Ho va fer en un vídeo gravat a Casa Seat, a Barcelona.

El projecte més beneficiat pel Projecte Estratègic per la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte)

El projecte del grup Volkswagen i els seus socis és el més beneficiat del Perte, amb un total de 397 milions d’euros. Tanmateix, aquesta xifra es va quedar molt per sota de les expectatives inicials del grup. L’acord possibilitarà per fi l’electrificació de les plantes de Martorell (Barcelona) i Lambaden (Pamplona) i la construcció de la gigafactoria de bateries a Sagunt.

La inversió total del grup arribarà als 10.000 milions en un projecte amb 60 socis anomenat “Future: Fast Forward” (FFF). “És un primer pas i ara continuaren buscant solucions per desenvolupar el nostre pla d’electrificació”, va dir Griffiths. En aquest sentit, el president del grup va assegurar que aquest projecte “ajudarà a crear milers de llocs de treball” i “democratitzarà l’accés a la mobilitat sostenible a Europa amb cotxes elèctrics creats a Espanya”.

Dubtes fins a última hora

La confirmació arriba després de setmanes i setmanes d’incertesa, fins al punt que va transcendir que el grup Volkswagen podria aturar el projecte de la gigafactoria de València per la insuficiència de les ajudes públiques. Griffiths va començar converses amb les comunitats de Catalunya, València i Navarra per trobar solucions i sembla que aquestes han arribat.

De moment, el ministeri d’Indústria ja ha anunciat que a començaments d’any s’obrirà una segona ronda d’ajudes a empreses per l’electrificació de vehicles del fons Perte. “Seat està liderant el desenvolupament del cotxe de la plataforma Small BEV pel grup Volkswagen. Fa setanta anys Seat va posar a Espanya sobre rodes i ara posarem a Espanya sobre rodes elèctriques”, va concloure el president de Seat i Cupra.