Els consellers de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, i d’Educació, Josep Bargalló han avaluat l’èxit del Pla pilot d’FP Ocupacional (FPO) als centres de secundària. Ho han fet durant la seva visita a l’Institut La Garrotxa d’Olot, centre que participa des del curs passat en aquest projecte pilot per portar l’FPO als instituts. Aquesta modalitat d’FP ocupacional a secundària s’emmarca dins l’Estratègia de Formació i Qualificació Professionals 2020-2030.
Fins a l’any passat, l’FP ocupacional només s’impartia als centres gestionats directament pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC). Així, la prova pilot va portar aquest model formatiu a set instituts de Girona i les Terres de l’Ebre. Aquest fet va permetre oferir Certificats de Professionalitat a zones del país que estaven experimentant una manca d’oferta formativa en certes especialitats. De cara a aquest curs, el conveni s’ampliarà a 26 nous centres de tot Catalunya. Per tant, 46 noves especialitats formatives estaran repartides per tot el territori.
El Pla Pilot d’FP Ocupacional supleix la manca d’oferta a diversos territoris
Els Departaments de Treball, Afers Socials i Famílies (a través del SOC) i Educació van impulsar el Pla Pilot d’FP per ampliar l’oferta formativa a determinats territoris. En aquestes zones, algunes especialitats professionals demandades pel mercat de treball mancaven de centres acreditats. Per això, aquesta prova pilot ha portat aquesta oferta formativa a les regions on no estaven disponibles.
Set instituts de les comarques de Girona (Olot, Blanes, Figueres i Roses) i les Terres de l’Ebre (Flix i Gandesa) van participar en aquesta prova. Mitjançant un conveni de col·laboració, aquests centres de secundària van poder desenvolupar programes d’FP Ocupacional. Aquest fet, doncs, no només ha permès ampliar l’oferta formativa a territoris on històricament s’havia detectat un dèficit a l’oferta. També hi porta la possibilitat d’oferir als seus alumnes Certificats de Professionalitat en centres de Formació Professional Inicial.
El Homrani: “El Pla Pilot d’FP Ocupacional genera confiances i treballs conjunts”
Durant la visita a l’Institut La Garrotxa d’Olot, Chakir El Homrani ha explicat que “teníem detectat que aquí a la Garrotxa no omplíem tota la Formació Professional per a l’ocupació i que ens mancaven operadors per poder-ho fer”. Per això, el conseller ha explicat que “hem aprofitat que tenim els centres d’FP del Departament d’Educació“. Aquests centres tenen “l’expertesa i el coneixement” per ser operadors d’aquesta formació, afirma. Així, segons El Homrani, “hem desenvolupat aquesta experiència entorn del manteniment electromecànic, que ha funcionat molt bé”. A més, aquest projecte ha permès “generar confiances i treballs conjunts, que també és un valor de cara al futur”.
El conseller de Treball també ha destacat “el treball conjunt entre l’oficina de Treball d’Olot, el centre de formació, amb el teixit empresarial, amb les persones que demanden ocupació”. Segons El Homrani, “és aquesta la línia, més enllà de la feina que s’està fent de creació de l’agència de qualificació professional, el que busquem”. Per Chakir El Homrani, el cas de l’Institut La Garrotxa és “un exemple concret d’aquesta integració del sistema de formació professional”.
Josep Bargalló: “Aquesta és una aposta de govern decidida”
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha destacat “l’aposta de Govern” que suposa aquesta iniciativa. Segons indica, el Pla pilot d’FP Ocupacional “pivota entre aquests dos departaments, que són els que tenim la majora de competències en accions de Formació Professional”. Bargalló també ha volgut afegir que aquesta és “una aposta de govern decidida, que no té marxa enrere”. En aquest sentit, assegura que “mai no podrem tornar a entendre la Formació Professional com un conjunt de calaixos estancs que no estan interconnectats”.
A més, el conseller d’Educació ha recordat que el Pla Pilot d’FP Ocupacional “serveix per a tots els tipus de Formació Professional i Inicial, no per a un tipus de feina o per a una comarca concreta”. En les seves paraules “aquesta integració de la Formació Professional és una fita de modernitat i de servei al teixit econòmic i al desenvolupament territorial”. Finalment, Josep Bargalló també ha volgut reivindicar “la voluntat del Govern d’aquesta legislatura per desenvolupar la llei de Formació Professional en tota la seva amplitud”.
Les dades de la prova pilot: 130 alumnes amb una mitjana de 36 anys
El curs passat, un total de 130 alumnes van cursar algunes de les especialitats impartides als instituts que van participar en el projecte. La mitjana d’edat d’aquests estudiants va ser de 36 anys, essent majoritàriament persones en situació d’atur. Les especialitats formatives que es van cursar van ser ‘Operacions auxiliars de muntatge d’instal·lacions electrotècniques i de telecomunicacions en edificis’, ‘Activitats de gestió administrativa’, ‘Gestió comptable i gestió administrativa per a auditoria’, ‘Confecció i publicació de pàgines web’ i ‘Socorrisme en instal·lacions aquàtiques’.
L’èxit d’aquest Pla pilot ha dut els Departaments de Treball, Afers Socials i Famílies i Educació a renovar el conveni. Aquest curs l’experiència s’ampliarà a 26 nous centres, que impartiran 46 especialitats de Certificat de Professionalitat. Aquesta iniciativa tindrà un pressupost d’uns 3 milions d’euros.
Enguany, l’FP ocupacional cobrirà un ampli ventall d’especialitats a tot Catalunya
Aquesta oferta de formació s’amplia també a altres zones com el Pirineu (la Pobla de Segur i Sort), Catalunya Central (Igualada i Tona) i les Terres de l’Ebre (Tortosa i Amposta). També el Camp de Tarragona (Tarragona i Valls), Ponent (les Borges Blanques, Mollerussa i Lleida), comarques gironines (Palafrugell, Girona i Banyoles), i municipis de la conurbació barcelonina com Mollet, Terrassa, l’Hospitalet de Llobregat o la mateixa ciutat de Barcelona.
Les especialitats formatives que s’impartiran abasten un ampli ventall que va des de l’audiovisual, la informàtica o la mecànica a la rebosteria, l’enologia, el socorrisme o el lleure, per citar només alguns exemples.
En paral·lel a aquest procés d’ampliació, els Departaments de Treball, Afers Socials i Famílies i Educació avancen conjuntament en el procés per compartir i coordinar aspectes estructurals de l’FP com la detecció de necessitats, l’orientació, la promoció, la qualitat així com la planificació de l’oferta.