Consorci de Formació Professional d'Automoció

Foto de la firma de l'acord per l'adjudicació dels terrenys de Nissan Barcelona i el Hub Tech Factory
Foto de la firma de l’acord per l’adjudicació dels terrenys de Nissan Barcelona i el Hub Tech Factory | La Tribuna de la Automoción

El projecte del Hub Tech Factory és una iniciativa innovadora liderada per QEV Technologies i Btech i assessorada per Improva. Aquesta iniciativa té com a objectiu la reindustrialització de la planta de Nissan Barcelona per fabricar diversos tipus de vehicles elèctrics. Diverses fonts de La Tribuna de l’Automoció han citat aquest projecte amb entusiasme, però també hi ha preocupació pel que fa a la contractació de personal.

Els sindicats han manifestat que la xifra de 400 exempleats contractats no és suficient, ja que hi ha prop de 1.300 treballadors de Nissan que segueixen sense feina. A més a més, les prestacions per a aquests treballadors s’acabaran el desembre del 2023. Tot i això, el Comitè d’Empresa ha indicat que aquesta xifra es complirà només si es compleixen “les millors previsions”. Les fonts properes al nou consorci empresarial, per la seva banda, estimen que 400 treballadors és “el mínim”.

Malgrat la incertesa, la contractació de 400 exempleats és una fita important, especialment si es té en compte que hi ha hagut retards en l’adjudicació de terrenys. Els sindicats, malgrat això, estan preocupats perquè la situació dels treballadors sense feina és crítica. Cal recordar que Nissan va abandonar Barcelona el desembre del 2021 i que, a Espanya, el període de desocupació és de dos anys.

S’ha rebut el primer pagament del Perte VEC I per al Hub que reindustrialitzarà Nissan Barcelona

A més, el Hub, que està encapçalat per les barcelonines QEV Technologies i Btech i assessorat per la consultora Improva, ha rebut el primer pagament del Perte VEC I, que, tot i estar compromès per als primers dies de març, s’ha completat entre divendres 17 i dilluns 20. En aquest sentit, el Ministeri d’Indústria ha emès les ordres de pagament a temps, però el Tresor les ha anat realitzant de menor a major import al llarg del mes, arribant primer les transferències inferiors a un milió d’euros.

En total, en la primera injecció haurien ingressat entre 47 i 48 milions d’euros, segons càlculs d’aquesta publicació, ja que QEV Technologies, el Hub Tech Factory i Btech percebran un total de 53,69 milions -a aquesta quantitat cal sumar les quantitats de la resta d’empreses que participen en el projecte- i en el pagament de 2023 anaven a percebre el 90% del total.

Amb aquesta quantitat, es posarà a punt la fàbrica en la qual la renascuda Ebro muntarà pick-ups i furgonetes, gràcies a la cessió de patents de Nissan dels models NP300 Navara i NV200, i la nova marca Zeroid, vehicles industrials.

Finalment, Goodman, que és la companyia que ha llogat els terrenys del Consorci de Zona Franca, per després subarrendar-los a aquest projecte industrial, a Silence per muntar quadricicles elèctrics i a altres iniciatives logístiques, ha fet efectiu el préstec al grup de 30 milions d’euros, com a part del seu compromís d’invertir 100 milions d’euros en les instal·lacions.

Amb aquesta quantitat, el Hub ha tancat el compromís de compra dels actius de Nissan, mentre que la quantitat restant fins, aproximadament, 100 milions es pagaran “en diferit”, segons fonts de les negociacions.